Český lev se nenudil

Českého lva za nejlepší výkon v hlavní roli převzala Aňa Geislerová, vlevo moderátor večera Martin Zbrožek, foto: ČTK

Tajnosti a mystifikace ze strany organizátorů do poslední chvíle provázely letošní vyhlašování výročních cen "Český lev". Šéf České filmové a televizní akademie a zároveň režisér přímého přenosu Petr Vachler předem představil pouze "gruzínského baviče Leopolda Šamila", neboli herce Martina Zbrožka, který v sobotu 6. března na pódiu pražské Lucerny udílení cen moderoval. Jak to nakonec vypadalo, o tom referuje Evelina Himalová.

Českého lva za nejlepší výkon v hlavní roli převzala Aňa Geislerová,  vlevo moderátor večera Martin Zbrožek,  foto: ČTK
Atmosféra byla skvělá. Prostřednictvím domácích obrazovek ji mohli sledovat i diváci prvního programu České televize, která slavnostní ceremoniál přenášela. V podání "Okamžitého symfonického orchestru Varhana Orchestroviče Bauera", který byl součástí oněch přísně utajovaných překvapení, přímo z jeviště zaznělo kolem dvaceti filmových melodií. Lucerna přivítala i nejznámějšího českého kovboje, slavného představitele "Limonádového Joa" Karla Fialu, který v sedle na živém koni předal jednu z cen. Českého lva v podobě sošky z křišťálového skla předávali také například topmodelka Eva Herzigová, která speciálně na tento večer přijela ze zahraničí, a hokejista Josef Beránek, kapitán pražské Slavie a vítěz kanadského bodování hokejové extraligy. Významný úkol připadl ministru kultury Pavlu Dostálovi: Prestižní ocenění - "Za dlouholetý umělecký přínos českému filmu" - převzal z jeho rukou kostýmní mág, osobitý malíř, milovník rychlých kol a držitel Oscara za nejlepší kostýmy k Formanovu filmu "Amadeus" Theodor Pištěk, který na otázku Radia Praha, co pro něj tento Český lev znamená, odpověděl...

"No, hodně, protože je to vlastně první velké filmové ocenění, kterého se mi dostalo doma. Já už jsem v zahraničí získal 'Oscara' a ještě navíc jednu nominaci, získal jsem také francouzského 'Césara' (za film Miloše Formana "Valmont" - pozn. red.), ale doma, to je pro mne veliké zadostiučinění,"

dodal jeden z nejvýznamnějších světových výtvarníků současnosti Theodor Pištěk s tím, že Českého lva váží tak, že ho věnuje památce svého otce, populárního herce stejného jména.

A kdo si dále odnesl v sobotu večer z pražské Lucerny České lvy?

Režisér vítězného snímku Nuda v Brně Vladimír Morávek a Jan Budař  (vpravo),  foto: ČTK
Aňa Geislerová za hlavní ženský herecký výkon ve filmu "Želary". Jan Budař za hlavní mužský herecký výkon ve filmu "Nuda v Brně". Za výkon ve vedlejší roli ve filmu "Pupendo" Vilma Cibulková, a ve filmu "Jedna ruka netleská" Ivan Trojan. Tento snímek dostal i cenu za nejlepší hudbu. Za nejlepší výtvarný počin a nejlepší kameru byl oceněn "Mazaný Filip". "Želary", nominované i na amerického Oscara", které měly celkem jedenáct želízek v ohni, překvapivě skončily rovněž se dvěma lvy; druhého - vedle zmíněné představitelky titulní ženské role Anny Geislerové získal za nejlepší zvuk Jiří Klenka. Stejný počet cen má i divácky nejúspěšnější film roku 2003 "Pupendo". Nejvíce - celkem pět křišťálových sošek lvů - pobrala "Nuda v Brně". Na to, čím si vysvětluje skutečnost, že stejní akademici, kteří poslali k nominaci na Oscara jiný film, nakonec rozhodli, že je nejlepší, že má nejlepší režii, nejlepší scénář, nejlepší střih, a - jak už bylo zmíněno - ocenili i hlavní mužský herecký výkon, jsem se spoluscenáristy a režiséra Vladimíra Morávka zeptala...

"Já myslím, že ten film je dojemný, a že se týká snad každého, kdo miloval, a hrozně se bál, jestli to bude umět prokázat. Lidé se mě dost často ptají, proč je černobílý. Protože je o těch vzpomínkách, o tom, co si pamatujeme už jakoby hodně z dálky, protože ty příběhy o tom ztrácení panenství a panictví jsou už trošku vybledlé. Jsou tak vybledlé, až jsou skoro vyrudlé. Jsou tak vyrudlé, až jsou skoro černobílé,"

vysvětlil ke svému úspěšnému filmu "Nuda v Brně" režisér Morávek.