Cestovní ruch v Česku po covidu roste, návštěvníci ze zahraničí zatím ale chybí
Cestovní ruch v Česku po dvou letech koronavirové pandemie opět roste. Zahraničních turistů ale do tuzemska míří pořád málo. Podle Českého statistického úřadu přijelo do hotelů v prvním čtvrtletí 2,8 milionu hostů, z toho jen necelých 900 tisíc bylo ze zahraničí. Dřív to bývalo dvakrát tolik. Se změnou má pomoci například nová kampaň.
Nejčastěji letos navštěvovali Česko lidé ze sousedních zemí - nejvíc z Německa, následovalo Slovensko a Polsko. Co se týče letní sezony, zatím to vypadá, že cestovní ruch v Česku potáhnou domácí turisté. Z dat hotelového systém Previo, který využívá více než 2 100 hotelů, penzionů a hotelových řetězců, vyplývá, že v prvním prázdninovém měsíci tvoří 80 procent všech rezervací Češi. Hosté ze zahraničí si na tuto dobu objednali jen 19 procent pokojů.
„Musíme dát co nejvíc vědět světu, že je Česká republika na turisty připravena,“ uvedl ředitel státní agentury CzechTourism Jan Herget. Jednou z věcí, která by měla pomoci návratu zahraničních turistů do České republiky je marketingová kampaň, kterou vytvořila agentura společně s Letištěm Praha a Prague City Tourism Nese podtitul „Přijeďte zažít tradiční i nové“ a minulý týden byla spuštěna v několika zemích světa.
Podle organizátorů je kampaň zaměřená na země, které mají potenciál velkého množství turistů - navíc s vysokými příjmy. Pražské letiště zacílilo své aktivity do Spojených států, CzechTourism na Blízkém Východě a Prague City Tourism chce oživit poptávku o cesty do Česka ve vybraných evropských zemích a v Izraeli.
Ředitel agentury Czech Tourism Jan Herget Českému rozhlasu řekl, že do tuzemska přestali jezdit hlavně turisté z Ruska, Číny a Jižní Koreje. „To jsou vlastně tři trhy, které byly tradičně v TOP10 a ty chybí nejen Praze, ale například i Českému Krumlovu nebo Karlovým Varům.“
Czechtourism proto aktuálně obrátil zaměření své kampaně především na Saudskou Arábii a Kuvajt, jejichž obyvatelé by tento výpadek mohli nahradit. Podle Hergeta je totiž například arabská klienta tou nejrychlejší a nejsnadnější alternativou k Rusku, protože uznává a oceňuje tradiční lázeňství a přes léto hojně opouští svou zemi vzhledem k extrémním teplotám.
Domácí hosté
Kampaň ale také cílí na Německo, Velkou Británii, Poslko, Nizozemsko či Dánsko. Právě hosté z těchto destinací a ze států sousedících s Českou republikou by mohli nahradit ty návštěvníky z Ruska, kteří jezdili na dlouhodobé pobyty nejen do Prahy, ale po celé České republice. Ta je podle Jana Hergeta na turisty celkově připravena.
„Věřím, že pozitivní roli sehrají i novinky letošní sezony, naprosté unikáty, které v České republice máme. A to nejdelší visutý most pro pěší na světě Sky Bridge 721 v Dolní Moravě na Orlickoústecku či Muchova stezka v Jihomoravském kraji. Lákadly mohou být i neobjevené skvosty, které chceme představit,“ uvedl Herget.
Pozitivní zprávou podle něj je také velký zájem domácích turistů o dovolenou v Česku. Sami Češi teď objednávají dovolenou dlouho dopředu. Minulý rok totiž byly oblíbené tuzemské destinace rychle vyprodané.
A letos se už obsazenost v některých lokalitách blíží 50 procentům. Hosté na dovolené stráví v průměru čtyři dny a letos si oproti loňsku za ubytování připlatí až o 30 procent.