CzechTourism chce opět dostat Česko mezi nejoblíbenější destinace u zahraničních turistů

Ilustrační foto: Paul Ingles, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Hotelům, penzionům či rekreačním zařízením v Česku letos kvůli koronavirové pandemii chybělo oproti loňskému roku 1,5 milionu hostů. A to hlavně ze zahraničí. Na začátku roku přišel odliv turistů z Asie a postupně se přidali i návštěvníci z Ameriky a Evropy. Přestože Češi v létě více než dříve cestovali po tuzemsku, výpadek zahraničních turistů se vyrovnat nepodařilo. Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism má plán, jak cizince opět přilákat a jak napomoci opětovnému nastartování cestovního ruchu.

Jan Herget | Foto: Český rozhlas

V letošním roce očekává CzechTourism na příjmech českých podnikatelů z cestovního ruchu výpadek 139 miliard korun. "Ten propad je brutální. Podle posledních výsledků klesnou tržby o 53 procent. V Praze to je až 80 procent," upřesnil ředitel agentury CzechTourism Jan Herget. V ohrožení je tak podle něj 200 tisíc pracovních míst, a to jak přímo v turistickém sektoru, tak i v navazujících odvětvích, které ubytovacím zařízením poskytují služby.

CzechTourism, ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo zahraničí nyní spojily své síly a přišly se záchranným projektem, který nastartuje turistický průmysl v co nejkratší možné době. Okamžitě, až se situace uvolní, je agentura podle Hergeta připravena spustit kampaně na podporu turismu. Podle Hergeta bude nutné vyvážit racionální a emocionální přístup, ukázat tedy nejen četné lákadla země, ale prezentovat ji jako bezpečnou destinaci, kde je nízké riziko infekce.

Stromovka | Foto: Jolana Nováková,  Český rozhlas

"Bude nutné vysvětlit, že v Česku platí pravidla, ale ukazovat i místa, kde se lidé tolik nekoncentrují. Například Praha, kde zeleň tvoří osm procent rozlohy, může být prezentována jako zelené město. Místo aychom ukazovali Staroměstské náměstí nebo Karlův most, budeme ukazovat řeku nebo parky," vysvětlil.

Kampaně se v první fázi zaměří zejména na návštěvníky ze sousedních zemí, „V okruhu 650 kilometrů máme přes 150 milionů lidí. Nejen Polsko, Rakousko, Slovensko a Německo, ale také Maďarsko, Nizozemsko nebo Dánsko jsou všechno země, jejichž obyvatelé jsou zvyklí k nám přijíždět autem. Ve druhé fázi bude důležité rozlétat Prahu a Česko zejména z evropských zemí, z Francie, Španělska, Itálie, Velké Británie. Ve spolupráci s českými aerolinkami uděláme kampaně, aby k nám lidé přiletěli," vysvětlil Herget.

Foto: Ondřej Tomšů

Přestože nejvíce peněz utrácí v Česku turisté ze vzdálených zemí, v současné době by kampaně na těchto byly podle odoborníků vyhazováním peněz. „Dělat kampaň v Americe nebo v Indii, když nikdo nepřijede, by bylo vyhazováním veřejných peněz do kanálu," řekl doslova Herget. Zároveň ale zdůraznil, že se Česko nesmí vytratit ani z povědomí těchto trhů. Je to podle něj investice do budoucna. "Musíme tam už nyní přiživovat povědomí o České republice, protože se rozhoduje o spuštění dálkových letů z USA a Ruska. Tam musíme být přítomní, i když se víza ještě nevydávají a země jsou zavřené,“ dodal.

Podle ředitelky zahraničního zastoupení CzechTourism ve Spojených státech Michaely Claudino bude propagace Česka v prvním čtvrtletí příštího roku, možná čtyři pět měsíců, ještě ve virtuálním světě. Američané ale podle ní budou chtít znovu cestovat. Loni byli návštěvníci z USA mezi zahraničními hosty na pátém místě.

Co se týče například turistů z Japonska či Jižní Koreje, ti mají podle ředitele zahraničního zastoupení v Japonsku Štěpána Pavlíka nadále zájem navštívit Českou republiku, až to situace dovolí. "V zájmu Japonců je návštěva Česka na úrovni okolních států, Rakouska či Švýcarska," přiblížil.

Flexibilita, efektivita, digitalizace

Ilustrační foto: stokpic/Pixabay,  CC0

Agentura CzechTourism také představila svou novou strategii na dalších pět let 2021-2025. Zaměří se v ní nejen na budování jednotné značky České republiky, ale i digitalizaci a efektivní marketingovou podporu regionů a podnikatelů.

Pětiletá strategie bude implementována pomocí ročních akčních plánů, které budou vycházet z konkrétní situace na trhu.

„Se zástupci regionů jsme se dohodli, že akční plán budeme společně jednou za čtvrt roku revidovat," řekl Jan Herget a dodal: „Budeme se snažit nastavit jasný řád a pravidla pro komunikaci mezi námi podnikateli a regiony a dostat nabídku podnikatelů na internet do celého světa."