Co střeží Střežený Parnass?

parnass.jpg

Střežený Parnass je název brněnského volného uměleckého seskupení, které tu a tam rozčeří klidné vody českého divadla a nejen divadla. Střežený Parnass má na kontě několik televizních pořadů, ale především cílí na divadlo. Autoři si rozhodně neberou servítky a nic jim není svaté. Na jevišti Stavovského divadla tak mohou zaznít ty nejklasičtější arie z Rusalky nebo Prodané nevěsty v duchu karoake za zády pěvců běží videoklipy. Se dvěma hlavními protagonisty Střeženého Parnassu, Zdeňkem Plachým a Jiřím Šimáčkem natáčel JM.

Zdeněk Plachý (ZP) : "Střežený Parnass v prvé řadě vychází z idejí ostrahy kulturních hodnot, jak minulosti, tak současnosti. Zabýváme se jenom nejvyššími kulturními hodnotami. Oddělení toho střežení, security, je podstatný moment"

Jakým způsobem střežíte ony kulturní hodnoty?

Jiří Šimáček (JŠ) : "To má dvě složky, první je neustálé připomínání a citace největších okamžiků světových dějin umění a kultury vůbec. Druhá složka, o které bychom se moc šířit neměli, je naše pobočka Parnass Security, což je něco jako řekněme kulturně policejní oddíl. Ten dohlíží na téměř veškerá divadelní představení v České republice. Jejich autorům zasílá v době přípravy stanoviska a pokouší se ovlivňovat ještě nehotová díla tak, aby nebyla v rozporu s našimi idejemi."

My se všichni tváříme smrtelně vážně, jen pan Šimáček se trochu usmívá....maličko jsem znejistěl. To myslíte vážně nebo je to hra?

ZP: "Je to hra, kterou myslíme vážně........ My se zaměřujeme především na produkci představení ve velkých divadlech, zajímají nás hlavně Národní divadlo v Praze, Národní divadlo v Brně, občas nějaká oblastní opera je možná taky, dělali jsme i v plzeňské opeře Verdiho Sílu osudu. Aje jak říkám, zajímají nás hlavně národní divadla."

JŠ: "Střežený Parnass miluje zlato, samet, těžké opony, brokát, krásnou výpravu, krásnou scénu. Divadlo je přece od slova ´dívat se´ a tak se vždycky snažíme, aby to byla podívaná."

Já sám jsem několik představení Střeženého Parnassu viděl a musím říci, že to jejich pojetí bylo docela neobvyklé....s jakými reakcemi se setkáváte ze strany divadelních souborů, ředitelů?

ZP: "Je zajímavé, že ta naše představení často rozdělují divadla na dva tábory. Jeden tábor se k nám chtě nechtě musí přidat, protože v těch představeních účinkuje a druhý tábor, ten zbytek, obvykle nad nimi vyslovuje klatbu. Je to škoda, my podporujeme přátelství a dobré vztahy i v divadle....nevím, proč se každé druhé naše představení stává takovým skandálem."

Vy často používáte takovou zvláštní poetiku, je-li to tedy poetika, sadomasochistických pomůcek a salónů...co tím chcete říci?

JŠ: "Střežený Parnass zajímají určité základní tématické okruhy: bída, přátelství, láska, bolest a utrpení. Jde nám o velké emoce a velká témata, která se ze současného umění vytrácejí. To dnešní umní je takové cool, tváří se, jako že v něm o nic nejde. Jako že všechno je jen legrácka. Pokud jste mluvil o tom sadomaso, je to zřejmě tématika bolesti a utrpení, která vždy do umění patřila a Střežený Parnass ji tam zase vrací."

ZP: "Navíc máme pocit, že to prostředí sadomasochistického salonu je velice poetické a Střežený Parnass vytváří poetické situace."

Jaké jsou vaše nejbližší projekty?

ZP: "V únoru bude mít v Divadle komedie v Praze premiéru představení, které se jmenuje Oliver Twist, sociální bondage drama. Střežený Parnass zde byl rozhodující míře inspirován vědeckým optimismem 19. století a proto je toto představení sumou těch nejodvážnějších, nejužitečnějších sociálních, ekonomických, kriminologických, eugenických, genetických a filozofických poznatků. Je to zároveň oslava krásy dětského těla a duše. Jak říká jedna z klíčových postav, děti jsou vždycky krásné. Až do svých dvanácti let mají všechny dokonalé nosy, drobné rysy a bezvadnou pokožku. Další kus, který připravujeme pro Národní divadlo je Fantom, čili krvavá opera. Tady spolupracujeme s předním kouzelníkem, Karlem Bušinou, který hraje v představení fantoma, anděla hudby a mistra magie. Ten má jedinou touhu, za pomoci magie povznést Smetanovu Libuši na úroveň vrcholných evropských děl. Vedení opery brání původní Smetanův odkaz a kříží netvorovi plány. Netvor se tajemně zjevuje a mizí v různých prostorách Národního divadla a pro výstrahu posílá z foyer divadla, které proměňuje za temných nocí v mučírnu, své krvavé vzkazy řediteli, v podobě popravených baletek. Toto představení je taková pochůzí opera, která se budce odehrávat ve všech prostorách Národního divadla."