Dálnice spojila Ostravu s Prahou

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Severomoravská Ostrava je konečně napojena na dálniční síť. Dálnice D1 se rozrostla o nových třicet kilometrů a po dálnici tak bude možné projet z Ostravy až do Prahy. Už před otevřením dálnice se na ní stala kuriózní nehoda a první den provozu bohužel i nehoda smrtelná.

Foto: ČTK
Ostravsko se napojilo na celostátní dálniční síť. Dálnice doposud nazývaná D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Spojení mezi Prahou a Ostravou nyní měří 356 kilometrů. Na 18 kilometrech však pojedou motoristé zatím pouze po polovině dálnice. Kvůli nedostatku finančních prostředků dojde k plnému zprovoznění v srpnu příštího roku. Potvrdil to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

"Pro mě to znamená především to, že vrcholí stavba, která odčerpala obrovský objem finančních zdrojů. Byla skutečně nákladná. Samotná dálnice bez ostatních souvisejících staveb stojí 33 miliard korun - 80 kilometrů."

Alfréd Brunclík a Gustáv Slamečka  (vpravo),  foto: ČTK
Ještě před otevřením dálnice došlo ke kuriózní nehodě. Indický řidič se příliš spoléhal na navigaci, která ho vedla už na novou dálnici. Nedal na dopravní značení, ani na stavbaře, kteří na něj mávali a vjel na nový úsek. Tady projel padesátimetrovým plátěným stanem, který byl připravený na slavnostní raut a skončil v poli. Nikomu se naštěstí nic nestalo, i stan se podařilo opět zprovoznit a tak už nic nebránilo ministrovi dopravy Gustávu Slamečkovi, aby novou část dálnice otevřel. Jak uvedl, investice výrazně změní silniční mapu České republiky.

"Samozřejmě není to ještě úplně definitivní, protože část spojení je i po jiných rychlostních silnicích. D1 ještě úplně nestojí. Ještě bude chybět úsek od Bohumína na hranice, ale stejně si myslím, že zažíváme velmi významný den."

Foto: ČTK
Poslední chybějící část z Bohumína k česko-polské hranici, o které mluvil ministr Slamečka, se kvůli nedostatku peněz dostaví zřejmě s dvouletým zpožděním v roce 2012. Je to zhruba o rok později, než chtějí Poláci přivést k hranici svou dálnici A1. Právě tento nesoulad termínů může způsobit velké dopravní zatížení ostravsko-karvinské oblasti.

O stavbě dálnice se mluví už desítky let - od roku 1963. Základní kámen však položil až tehdejší premiér Miloš Zeman. Poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. Původně měla dálnici stavět izraelská firma Housing and Construction za více než 100 miliard korun. Kolem stavby a jejího financování byla řada nejasností. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila a dálnice se začala stavět ze státních peněz. Za celou severomoravskou část dálnice D1, která bude dlouhá 80 kilometrů, stát zaplatí téměř 60 miliard korun.

Foto: ČTK

Cenami českých dálnic se zřejmě začne zabývat i antimonopolní úřad. Přijal podnět, podle kterého tendry neodpovídají zákonu a způsobují až třetinové předražení ceny ve srovnání s okolními zeměmi. Na to, že se v Česku buduje za státní peníze draze, upozornila i bývalá Národní ekonomická rada vlády. Ekonomové kritizovali i to, že se okolo výstavby dálnic pohybují nejrůznější zprostředkovatelé s vlivnými kontakty, kteří pomáhají posunout část balíku peněz z infrastruktury na soukromá konta.