Dálniční síť v Česku má už tisíc kilometrů

Dálnice D47, foto: ČTK

Dálniční síť v Česku o tomto víkendu překročila hranici jednoho tisíce kilometrů. V sobotu byl totiž otevřen sedmnáctikilometrový úsek dálnice D47 z Ostravy do Bohumína. Jedná se přitom o rekordně drahou investici. Každý kilometr dálnice tu stál téměř miliardu korun.

Dálnice D47,  foto: ČTK
Celkem si nově otevřená trasa vyžádala přes 16 miliard. Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský vysvětluje důvody, proč byl právě tento úsek tak náročný:

"Je drahý v tom, že prochází velmi složitým územím, několikrát překračuje řeku a každý most samozřejmě přihazuje..."

Mostů je přitom jen na těchto semdnácti kilometrech pětadvacet a k tomu čtyři mimoúrovňové křižovatky. Podle Pavla Doležala z Ředitelství silnic a dálnic D47 prodražil i průmyslový a důlní charakter území:

"Množství přeložek inženýrských sítí, jako jsou vysoká napětí, plynovody a parovody. Opatření, která se týkají výronů metanu, důlních plynů, poddolovaných území a tak dále. Tato dálnice má veškerá nej."

Slavností otevření dálnice D47,  zprava: Václav Klaus,  Martin Říman a Evžen Tošenovský,  foto: ČTK
Má však i jedno vážné negativum - prochází prakticky centrem Ostravy. Přemosťuje ji v délce šesti kilometrů. Podle ostravského primátora Petra Kajnara však dálnice Ostravě ulehčí:

"Když pojedete z Opavy do Bohumína, tak až bude prodloužená Rudná, vůbec nemusíte projet vnitřním městem. A to určitě velké části dopravy uleví. Já se domnívám, že dnešní zácpy, které jsou třeba v Mariánských Horách a na konci Mariánskohorské, úplně zmizí. Problém je v tom, aby nebyl zpoplatněn průjezd, aby ta dálnice mohla sloužit jako vnitřní městská komunikace."

S dálničním průtahem v centru města přitom mají špatné zkušenosti Pražané, kde magistrála prakticky odřízla budovu Národního muzea od Václavského náměstí. Urbanisté nyní uvažují o tom, že ji za zhruba půl miliardy korun zapustí do tunelu pod zem, aby se do centra Prahy mohl vrátit normální život.

Dálnice D47 je dosud také jen torzem, není napojena na další dálnice. Podle Alfréda Brunclíka z Ředitelství silnic a dálnic by se to ale mělo brzy změnit:

Dálnice D47,  foto: ČTK
"Z Prahy do Ostravy se svezeme na konci roku 2009, s tím, že příští rok otevřeme dva další úseky a dva zbývající mezi Bělotínem a Bílovcem budou v roce 2009. A na státní hranici s Polskem v roce 2010. Poláci tam budou taky hotoví."

Dálnice D47 z Lipníku k polské státní hranici se začala připravovat ve 2. polovině 90. let. Měl ji postavit soukromý izraelský investor za sto miliard korun. Premiér Miloš Zeman dokonce v roce 1998 položil základní kámen. V roce 2003 ale vláda Vladimíra Špidly smlouvu se společností Housing a Construction CZ vypověděla a stavbu dálnice financuje stát z dluhopisů. Po dokončení celé osmdesátikilometrové trasy z Lipníku k hranicím bude D47 propojena s dosud nejdelší českou dálnicí D1. Spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou v délce 377 kilometrů dostane jednotný název D1. Českou dálniční síť by mělo celkově tvořit 2180 kilometrů. Do roku 2013 by měly být hotové zhruba dvě třetiny plánovaných dálnic.