Na dálnici D 47 má být 901 vad

Autopista D47, foto: ČT 24
0:00
/
0:00

Během posledních dnů se motoristé v Česku dozvěděli zprávy, které je asi nepotěšily. Na devítikilometrovém úseku D47 je rekordních 901 vad, stavební povolení na dokončení dálnice D8 zatím právní moci nenabude, odvolali se totiž ekologové. V létě by měly odstartovat opravy nejstarší dálnice D1, což znamená kolony. Zdražily dálniční známky, stoupají ceny benzínu a nafty.

Dálnice D47, foto: ČT24
Ředitelství silnic a dálnic našlo na devíti kilometrech dálnice D 47 celkem 901 vad. Většina připadá na mosty. Problémy se vyskytly nedlouho po zprovoznění, kdy se začal vlnit povrch vozovky. Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že k tomu došlo kvůli nevhodnému materiálu, a v rámci reklamace teď požaduje po společnosti Eurovia CS opravy, potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

"Z celého počtu vad, který je na běžné poměry vysoce nadprůměrný, jich nejvíce připadá na mostní objekty. Zde je 460 reklamací. Na hlavní trasu je 343 reklamací a zbývajících 98 reklamací je vedeno na dálničních mimoúrovňových křižovatkách."

Problematický úsek je v provozu od prosince 2007. Společnost Eurovia, která ho stavěla, takový rozsah reklamovaných vad odmítá. Tvrdí, že za většinu z nich nemůže vadná technologie při výstavbě, ale nedostatečná údržba silnice. Závady, ke kterým se hlásí - tedy necelá polovina z uvedeného počtu, nijak neohrožují bezpečnost provozu. To chce Eurovia prokázat v reklamačním řízení. Firma si dokonce zaplatila v novinách celou stránku, kde svoje argumenty vysvětluje.

Závady na dálnici D47, foto: ČT24
Proč se povrch vozovky zvlnil, by měla odhalit nové sondy. Každý ze zainteresovaných tvrdí něco jiného. Podle Ředitelství silnic a dálnic je důvodem použití nevhodného materiálu. Eurovia uvádí, že použila přesně to, co si Ředitelství objednalo. Jablkem sváru jsou i mosty a opět zcela rozdílné postoje. Podle Ředitelství jsou tři z mostů po pěti letech ve stavu, který odpovídá konci jejich životnosti, a další dva mají menší závady. Eurovia říká, že se mosty propadají kvůli poddolovanému podloží a pro postupné sedání byly projektovány. Uzavření dálnice v letošním roce by podle ministra Pavla Dobeše mohlo znamenat pro oblast Ostravy a okolí dopravní kolaps.

"Pokud by se jednalo o zásadní rekonstrukci, tak by to asi možné nebylo, protože v tuhle chvíli se opravují Svinovské mosty. To by znamenalo, že i tato objízdná trasa jako je D47, pokud by byla nějak významně omezena a uzavřena na nějakou dobu, tak by to mohlo znamenat zásadní dopravní kolaps. Druhá věc je EURO 2012, kde pravděpodobně velká většina všech fanoušků bude používat tuto trasu."

Další dálnicí, na kterou se v posledních letech soustředí pozornost, je D8, respektive její chybějící úsek přes České středohoří. Dálnice má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severem Německa. Proti stavebnímu povolení se v poslední den odvolali ekologové. Nejdřív ekologický aktivista Lubomír Studnička, obviňovaný z toho, že v minulosti vydíral odvoláními různé firmy. Připomínky mají i Děti Země. Podle nich stavební úřad nezapracoval připomínky správy CHKO k velikosti a tvaru protihlukových stěn nebo k oplocení dálnice. Chtějí rovněž veřejné projednání, zda by nešla dálnice ještě postavit dlouhým tunelem pod pohořím.

Administrativní průtahy i následné soudní spory zpozdily termín dokončení dálnice už několikrát. Stavba dálnice by měla stát okolo 12 miliard korun a stát na stále může použít evropské dotace. Musí však být vyřešeny všechny administrativní problémy. Jinak hrozí, že peníze budou přesunuté jinam. Jisté není ani zahájení rekonstrukce nejstarší české dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Zatím nejsou všechny podklady pro stavební povolení.

Foto: Elvis Santana / Stock.XCHNG
Motoristy určitě nepotěší ani stále stoupající ceny benzínu a nafty. Opoziční sociální demokracie už navrhla snížit spotřební daň. Hejtman plzeňského kraje Milan Chovanec k tomu v České televizi uvedl, že snížení daně o korunu by státní pokladnu nezasáhlo.

"My jsme se spotřební daní vysoce nad průměrem v Evropské unii. Jsme zhruba 11 korun na jeden litr nafty. Ostatní země mají tu daň nižší. Problém je především u nafty, není ani tak velký u benzínu. Co se týká DPH, kde by stát taktéž mohl snížit, tam jsme v průměru v Evropské unie. To znamená, jediná šance vlády, je snížit spotřební daň."

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše by ale snížení spotřební daně znamenalo citelný výpadek pro rozpočet.