Film Protektor zvítězil v Denveru v USA

Nový český film Protektor uspěl ve Spojených státech amerických. Z mezinárodního Starz Film Festivalu v Denveru si odvezl cenu Krzysztofa Kieslowského za nejlepší hraný film. Jeho pouť po zahraničních festivalech ale teprve začíná a za Českou republiku byl nominován i na Oscara. Počítali tvůrci filmu o rasově smíšené manželské dvojici za 2. světové války se zahraničním divákem i v době příprav snímku?

Film měl premiéru 24. září, podle statistik za první dva měsíce se ale hitem většinového diváka v českých kinech nestal. Kritický ohlas byl ale nadprůměrně kladný a úspěch získává i v zahraničí. Mezinárodní premiéru měl 28. října v Londýně a v neděli získal cenu Krzysztofa Kieslowskeho v Denveru. Režisér filmu Marek Najbrt ocenění komentuje:

"Já mám z toho včerejšího úspěchu radost, protože tam byla poměrně silná soutěž, sedmnáct hraných filmů, hodně amerických, dokonce nový film od Wajdy, takže si toho vítezství hodně ceníme, ono je t vždycky vzpruha. Samozřejmě, je to rozhodnutí nějaké konkrétní poroty v konkrétním čase, to je na všech festivalech, ať jsou jakkoliv významné, ale vždycky je to povzbuzení."

Jaký má vztah ke Kieslowskemu, jehož jméno cena nese?

"Kieslowski je tvůrce, z kterého já neodvozuji nijak svoji práci, nuikdy jsem se jím nijak konkrétně neinspiroval, ale samozřejmě patří mezi režiséry, jejichž filmy mě hodně oslovily, Krátký film o zabíjení byla v 80. letech snad nejsilnější zkušenost s jeho tvorbou. Já vůbec polskou kinematografii mám rád a velice si jí cením."

Marek Najbrt je také spoluautorem scénáře. Psal ho společně s Benjaminem Tučkem a Robertem Geislerem. Protektor je výrazným dobovým snímkem ze 40. let. Česká kritika jednotně ocenila výraznou výtvarnou a historickou stylizaci, důkladně propracovaná je i zvuková stránka filmu. Nabízí se otázka, zda tvůrci předem kalkulovali s vkusem a porozuměním zahraničního diváka.

"Ta cena je znamením, že ten film komunikuje se zahraničním divákem. Zažili jsme to i na festivalu v Londýně, kde byly po projekci diskuse, kde anglické publikum velice dobře chápalo, o co se v našem příběhu jedná, a chápalo i přesah k univerzálnímu tématu, který nesouvisí jenom s válkou. Ale na druhou stranu, když jsme ten film připravovali, nekalkulovali jsme nijak, protože my to ani neumíme. Vy vlastně neodhadnete, jestli ten film bude fungovat někde v Americe nebo jinde. Kdybychom takhle věci dopředu vymýšleli, tak bychom se stejně nikam nedostali. My jsme to udělali z čistého zájmu, ten příběh nás nadchnul, měli jsme potřebu vyslovit se k protektorátu."

Najbrt odmítá zahraniční technologie na to, jak udělat dobrý film. Takové praktiky prý při přípravě protektora nepoužívali. Jediným zahraničním konzultantem byl Rick Pinard.

"Což je Američan žijící v Čechách, má myslím českou manželku, a je to jeden z odborníků na dějiny rozhlasu a opravdu toho o české historii ví velice mnoho až do překvapivých detailů. A setkání s ním bylo velice zajímavé, pomohlo nám."

Při ověřování dobových rozhlasových reálií sáhli tvůrci filmu i po nedávno zveřejněných německých televizních záznamech z doby nacismu, které zachytily tehdejší rozhlasové pracovníky v akci.

Trojice Najbrt - Geisler - Tuček už dříve napsala film z 90. let Mistři. Nyní se rozhoduje mezi třemi náměty na příští film a podle Najbrta je nejpravděpodobnější opět námět se současnosti, tentokrát s politickým podtextem a pracovním názvem Komunál.