Hudebníci musí kvůli kauze Diag Human vracet cenné hudební nástroje do státní sbírky

housle_detail1.jpg

Hrozba exekuce uměleckých děl v kauze Diag Human trvá. Kvůli obavám, aby zahraniční exekutoři nezabavili cenné hudební nástroje, museli už historické housle a violloncella vrátit do českých státních sbírek členové prestižních komorních souborů. Znovu si je mohou zapůjčit jen pro koncerty v Česku.

Petr Prause,  foto: Archiv Petra Prauseho
Mělo prý jít jen o dílenskou kontrolu. Tak Národní muzeum zdůvodnilo požadavek, aby hudebníci vrátili do Státní sbírky hudebních nástrojů vzácné nástroje, které měli dlouhodobě v pronájmu. Šlo například o housle, které postavil houslař Antonio Stradivari, nebo o cello z dílny Giovanni Granciniho, jež mají mnohamilionovou hodnotu. Pravý důvod stažení těchto nástrojů ale Českému rozhlasu potvrdili členové Talichova nebo Zemlinského kvarteta. Stát chtěl co nejrychleji získat zpět zhruba deset mimořádně cenných nástrojů, kterým by mohla v zahraničí hrozit exekuce kvůli prohrané arbitráži se společnosti Diag Human. Zástupce Talichova kvarteta Petr Prause postup muzea chápe:

"Tyto nástroje, které opravdu mají nesmírnou hodnotu, nechceme vystavit jako zálohu někde ve Vídni nebo v Paříži u soudu."

Stanislav Brunclík,  foto: TV Nova
Pravý důvod stahování historických nástrojů do státních sbírek připustil i mluvčí ministerstva kultury Stanislav Brunclík:

"Ano, mohu potvrdit, že ministr kultury Jiří Besser v rámci preventivní ochrany majetku České republiky vydal takové doporučení. Já mohu obecně říct, že ministerstvo kultury podniklo veškeré kroky, aby chránilo majetek České republiky v zahraničí. Víc bych to opravdu nerad rozpitvával."

Národní galerie tak například kvůli hrozbě exekuce urychleně stáhla cenná umělecká díla ze svých sbírek, která byla zapůjčena v evropských muzeích a galeriích. Nyní tedy přišli na řadu i hudebníci, kteří často koncertují v zahraničí. Dvoje housle a cello museli dočasně vrátit i členové Zemlinského kvarteta i z Kvarteta Martinů.

Jitka Vlašáková a Kvarteto Martinů,  foto: archiv Kvarteta
"Nás se to dotkne strašně moc, protože ten nástroj je klíčová věc,"

řekla o dopadu těchto opatření violoncellistka Jitka Vlašánková z Kvarteta Martinů. Hudebníci ale nakonec přeci jen u vedení muzea našli pochopení.

"České muzeum hudby samozřejmě pochopilo, jaký nastal problém pro nás pro všechny, kteří jsme měli nasmlouvány různé akce. Například natáčení, které na ten vypůjčený nástroj začalo před mnoha měsíci, a pro zachování kvality je třeba na tomto nástroji pokračovat. Takže pan ředitel vyjednal na ministerstvu kultury možnost krátkodobých výpůjček, které by umožnily dokončit nebo odehrát nasmlouvané koncerty."

Kvůli sporu mezi společností Diag Human a Českou republikou exekutoři v Rakousku nedávno zabavili tři umělecká díla ze sbírek Národní galerie v Praze a Moravské galerie v Brně zapůjčená na výstavu ve Vídni. Vídeňský soud nechal umělecká díla zabavit na základě svého nepravomocného rozhodnutí. Uznal nárok společnosti Diag Human na více než desetimiliardové odškodnění od ČR za zmařený obchod s krevní plazmou. Nároky firmy nepravomocně uznal také soud v Paříži. Diag Human zažalovala Česko také v USA, ale i v Británii a dalších zemích Evropské unie. Česká republika se proti rozhodnutí rakouského soudu už odvolala.