Individuální automobilová doprava bude v Praze celý týden sledována kritickým pohledem

0:00
/
0:00

V pátek začíná v Česku už počtvrté Evropský týden mobility. Jde o osvětovou a propagační akci, která má v evropských městech pomoci omezit individuální automobilovou dopravu, podpořit jiné, šetrnější druhy dopravy a přátelštější přístup k chodcům. Mottem letošního ročníku je: Do práce a do školy bez auta. V Česku se letos do akce zapojí 35 měst, tedy o třetinu více než vloni. Jak je na tom Praha, to zjišťoval na radnici Zdeněk Vališ.

Primátor Pavel Bém,  foto: Autor
Po celý týden bude v Praze probíhat řada akcí spojených s tématem dopravy. Každý den má přitom jedno ústřední téma. Pátek byl například vyhlášen za Den pražské železnice. Sobota bude patřit Dopravnímu podniku, tedy tramvajím, autobusům a metru. Na neděli zařadil magistrát Den bez aut a v pondělí má být pozornost soustředěna na cyklisty a pražské cyklotrasy. Individuální automobilová doprava dnes představuje pro Prahu obrovskou zátěž. Počtem automobilů na počet obyvatel se naše hlavní město už dostalo na třetí místo v Evropě. Primátor Pavel Bém ale přiznává, že žádné zázračné řešení neexistuje.

"Je možné, aby bylo město velikosti Prahy bez aut? Odpověď zní: není to možné. Je možné, aby městská hromadná doprava zcela nahradila individuální automobilovou dopravu? Není to možné!"

Podle primátora by výrazné zklidnění a snížení dopravního zatížení měla přinést už kolem roku 2010 dostavba dvou expresních okruhů, vnitřního a vnějšího, a zvýšení kapacity záchytných parkovišť. Praha bude dále podporovat rozvoj městské hromadné dopravy. Ta se dnes, což je pozoruhodné vzhledem k počtu automobilů v pražských ulicích, podílí na celkové přepravě lidí téměř ze 60 procent. Například v Berlíně je to 34 a v Paříží 28 procent. A konečně dalším krokem má být dokončení projektu regulace dopravy v historickém jádru města a rozšiřování pěších zón. Na dotaz Radia Praha, zda magistrát bude následovat příklad Londýna a zpoplatní vjezd do centra města, primátor připustil, že taková cesta je možná.

"Diskuse o zpoplatnění vjezdu do centra je už velmi živá. Je obecně přijímaná jako jedna z alternativ. Londýnská zkušenost se postupně vyhodnocuje. Ukazuje se, že přináší velký bonus. Já se musím přiznat, že pro mě to je překvapivý úspěch, menší zatížení centrálního Londýna je pro mě překvapením. Pro nás je to zkušenost, která se dá využít."

Evropský týden mobility má obyvatelům Prahy, mimo jiné, ukázat, jak by se jim žilo po jednom takovém regulačním zásahu. V neděli, v Den bez aut, si Pražané vyzkouší, jak vypadá další zklidněná komunikace. Smetanovo nábřeží, jinak hojně využívané individuálními automobily, bude vyhrazeno pouze chodcům. Pavel Bém nevylučuje, že právě Smetanovo nábřeží by se mohlo stát novou pěší zónou, korzem pro Pražany i návštěvníky hlavního města.

"Tato myšlenka bude mít jisté své zastánce i odpůrce. Vedle politických nástrojů, které máme vždy po ruce, máme ale v rukou také ekonomické nástroje."

A rýpněme si trochu do pana primátora. Jak je na tom on osobně? Využívá také městskou hromadnou dopravu?

"Nejraději ze všeho jezdím na kole. Není to možné vždycky, protože ve společenském obleku se na kole jezdí špatně. Naštěstí bydlím v docházkové vzdálenosti od magistrátního úřadu na Mariánském náměstí, takže to kombinuji. Pokud mohu jdu pěšky."

Ti, kdo navštíví Den bez aut na Smetanově nábřeží, získají odznak s logem Evropského týdne mobility a Hlavního města Prahy. S ním pak mohou navštívit zdarma některá pražská zařízení, například ZOO, Botanickou zahradu, Galerii hlavního města Prahy, Muzeum hlavního města Prahy atd. Otázkou je, zda potom nositelé odznaků pojedou do těchto míst městskou hromadnou dopravou nebo vlastním autem. To třeba v Ostravě přišli se zajímavým nápadem. Nabízejí v Evropském týdnu mobility městskou hromadnou dopravu zdarma těm cestujícím, kteří se prokáží malým technickým průkazem od auta.