Izrael protestoval proti televizní reklamě

mountfield_izer.jpg

Rozruch vyvolala reklama firmy Mountfield, která patří mezi největší prodejce zahradní techniky v Česku. Reklama paroduje Židy a na televizních obrazovkách běžela i v den, kdy si svět připomínal hromadné vraždění v koncentračním táboře Osvětim. Šot natolik pobouřil zdejší židovskou komunitu, že si u firmy stěžoval i izraelský velvyslanec. Více Jaromír Marek.

V reklamním klipu vystupuje známý český imitátor a bavič Zdeněk Izer přestrojený za ortodoxního Žida se širokým kloboukem, pejzy i vousy. Točí kolem štěstí a padne mu trumf a dvě velké slevy. Nakonec si odnese motorovou pilu a k tomu s úšklebkem poznamená: Mohlo to být lepší. Vysílání reklamního klipu vzbudilo nevoli mezi židovskou komunitou v česku, protestoval proti ní i izraelský velvyslanec v Praze Arthur Avnon. Více mluvčí izraelské ambasády Jiřina Matoušková.

"Ta reklama nás skutečně zneklidnila, ale jsme rádi, že nám firma porozuměla a rozhodla se ji stáhnout."

"Je možné, že tento šot posílí antisemitské předsudky v lidech, kteří jsou jimi zatíženi. A mohl by i negativně ovlivnit mladou generaci," napsal Avnon v dopise vedení firmy.

Ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát  (Foto: Martina Schneibergová)
Mountfield výtku přijal a rozhodl se reklamu stáhnout, ale až od 7. února. Ředitel firmy Mountfield Ivan Drbohlav nařčení z antisemitismu odmítá. Firma prý neměla v úmyslu vyvolávat předsudky vůči jakékoliv skupině lidí. Pro Českou televizi uvedl:

"Osoba židovského obchodníka je přesně to, co potřebujeme. Je to osoba symbolizující chytrý nákup, chytrý prodej. Je to chytrý obchodník."

Ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát to vidí jinak.

"Klišé, zvýrazňující do groteskních rozměrů údajnou židovskou lačnost po penězích, tvoří jeden ze základů antisemitské mytologie. Od této charakteristiky se odvíjejí nesčetná obvinění přisuzující Židům parazitismus a nečestný způsob života," napsal v Lidových novinách.

Výhrady má i předseda Židovské obce v Praze, Tomáš Jelínek.

"Cílem reklamy je určitě obchod a je otázkou, co tím autor sledoval. Etické to jistě není, můžeme hovořit o tom, do jaké míry vůbec reklama využívá vědomě neetické nástroje sloužící zviditelnění."

Není za touto reklamou možné hledat antisemitismus?

"Když mluvíme o reklamě, nejde jistě o antisemitismus. Je to spíše neetické, neuctivé a nekorektní. Otázkou je, zda jsem antisemitou nebo chci jen některé existující antisemitské podvědomí využít. Otázkou je, co je horší."

Židovské obce už jednou protestovaly proti reklamě na auta, ve které vystupovaly podobně oblečené postavy. Obecně ale lze říci, že antisemitismus v Česku není příliš rozšířen. Naopak tomu bylo před 2. světovou válkou, zejména během tzv. Druhé Československé republiky a antisemitismus de facto patřil k oficiální doktríně komunistického režimu. Byl například důležitým aspektem v procesu s Rudolfem Slánským. Po listopadu 1989 se do hlavního proudu české politiky antisemitské stereotypy nevrátily. Zcela ojedinělý byl v této souvislosti např. tzv. seznam Židů působících ve veřejných funkcích - v politice a kultuře, který před volbami v roce 1992 vydal tehdejší Týdeník Republika.