JAWA. Její Pérák vzbudil v roce 1946 světovou senzaci

Jawa 250 Pérák, foto: Patrik Veltruský, CC BY 2.0

Jawa je nejstarší fungující čs. firma na výrobu motocyklů. Její název vznikl z prvních písmem zakladatele Františka Janečka a firmy Wanderer, od níž zakoupil licenci.

Německá firma Wanderer se tehdy ocitla ve finančních nesnázích a prodej licence byl pro ni vítaným zdrojem příjmů.

Technice se začal věnovat kvůli přání otce

František Janeček,  zdroj: ČT

Kdyby zakladatel firmy František Janeček neposlechl svého otce, byl by z něj nejspíš lékař. Otec, který pracoval jako rolník a byl starostou, však chtěl, aby se syn věnoval technice. A tak hned po základní škole odjel do Prahy, později studoval v Berlíně. Když se vrátil, začal František Janeček pracovat ve známé firmě Emila Kolbena.

Busta Emila Kolbena,  foto: PetrS.,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

Jeho kariéra začala stoupat. Kolben ho poslal do Nizozemska řídit stavbu nové továrny. Janeček tam studoval i další vysokou školu a přihlásil svůj první patent. A také tam poznal svoji první ženu, dceru starosty, jehož auto ho srazilo. Po návratu domů šéfoval všechny Kolbenovy tovární dílny, hodně cestoval a vynalézal.

V muzeu je Rumpál i Pérák

V roce 1929 založil továrnu na výrobu motocyklů. Značka Jawa se stala úspěšnou. František Janeček chtěl vyrábět motocykly sériově, ale prvnímu modelu se moc nedařilo. Byl příliš robustní, drahý a poruchový. Říkalo se mu Rumpál. Až Jawa 175 slavila úspěch. Její uvedení do prodeje provázel slogan Lepší stroj za méně peněz.

Továrna Jawa v Týnci nad Sázavou,  foto: ŠJů,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

Jawa se dnes vyrábí v Týnci nad Sázavou. Nablýskané motorky jsou vidět i v muzeu, kde je představili ředitel firmy František Hruška obchodní manažer Jiří Kraft.

"Nejstarším motocyklem je hned první motocykl. Je to Jawa 500 OHV, označovaná jako Rumpál. Vzhledem k roku výroby 1929, už není v původním stavu, je repasovaný, aby nám dělal reprezentativní vzorek."

Jawa 353,  foto: lukfa,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

"Motocyklů tu máme zhruba 120, automobily dva. Pořád je motocykl složen ze dvou kol, z rámu, řídítek a sedla. Samozřejmě, že se mění technická výbava, schopnosti motocyklu, jízdní vlastnosti."

Na motocyklech Jawa jezdili i závodníci. A František Janeček dokázal závody skvěle marketingově využít. Když se v roce 1929 jela v Pardubicích první Zlatá přilba, stala se vstupenka i losem pro první cenu - motocykl Jawa. Později začal vydávat i vlastní firemní časopis.

Foto: Anaïs Raimbault

Janečkův hlas se dochoval i na archivní nahrávce

Jawa 250 Pérák,  foto: Jiří Zelenka,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 4.0

Janečkův hlas se zachoval i na rozhlasové nahrávce z roku 1935, když jeho stánek navštívil reportér na Mezinárodní automobilové výstavě v Praze.

Za 2. světové války obsadila závody německá armáda. František Janeček ukryl tisíce náhradních dílů a se svými spolupracovníky pracoval na vývoji nové motorky ilegálně. Tak vznikl slavný Pérák, který vzbudil v roce 1946 světovou senzaci, a Jawa na řadu let ovládla světový trh.

Jawa,  foto: Ondřej Tomšů

Toho se však František Janeček už nedožil. Zemřel ve svém pražském závodě 4. června 1941 na zápal pohrudnice.

Motocykl používala švédská armáda

Jawa,  foto: Ondřej Tomšů

Slavná značka však slavila úspěchy dál. Využívala ji i švédská armáda, jejíž motocykl je v muzeu.

"Ano, je to vojenský motocykl, který Jawa vyráběla na přelomu 50. a 60 let pro švédskou armádu. Vychází z původních motocyklů, které motoristé nazývají libeňák. Je to stroj, který se vyráběl v pobočném závodě v Praze Libni. Ten motocykl sloužil ve švédské armádě až do roku 2000, o čemž máme doklad na známce z technické kontroly. Vojenský model se lišil především motorem, byl použit hliníkový motor z tehdejších soutěžních motocyklů. Lišil se i výbavou, byl vybaven lyžemi. Jezdec sundal nohy ze stupaček, zašlápl je do pomocných lyží a v podstatě na třech lyžích balancoval při jízdě v zasněženém terénu."

Jawa,  foto: Ondřej Tomšů

Technický vývoj však po znárodnění firmy upadal. Slavný Pérák byl exportován do 112 států. Neprobíhala však modernizace. Sportovní stroje se udržely na špičce do 80. let. Pro Jawu vybojovali v šedesátých letech 20. století mnoho titulů v silničních závodech legendární František Šťastný, Václav Parus a Gustav Havel.

Jawa stále "yezdi"

Yezdi,  foto: Skyflash,  CC BY-SA 3.0

V roce 1997 vznikla Jawa moto s.r.o, která disponuje chráněnou značkou Jawa. Historických dvoutaktů 350 vyrábí od 1500 do 2500 ročně. Stroje se prohání hlavně v latinské a jižní Americe.

Slávu Jawy oživuje také indický koncern Mahindra. Když se totiž před pár lety rozhodl pro rozjezd retro značky, byla Jawa jasná volba. Jawy se totiž v Indii v licenci vyráběly již od šedesátých let pod značkou Yezdi (název je údajně odvozen od českého slova „jezdí"). A novinkou je cestovní enduro ve spolupráci s RVM Argentina.

klíčová slova:

Související