Klausův úder pod pás
Václav Klaus minulý týden po schůzce se zástupci prodejců pohonných hmot konstatoval, že snížení spotřební daně by nemuselo snížit ceny benzínu. Toto vyhlášení, jak uvádí Zdeněk Vališ, hodně lidí překvapilo.
Ceny ropy v letošním roce dramaticky vzrostly. Autodopravci požadují snížení spotřebních daní na pohonné hmoty, vyvíjejí silný tlak na vládu a hrozí protestním akcemi. Vláda nemíní ustoupit. Jednak proto, že spotřební daně jsou v Česku nižší, než je průměr v zemích Evropské unie a v příštích letech budou muset být tak jako tak naopak zvýšeny. Jednak už předložila sněmovně horkotěžko sestavený státní rozpočet na příští rok a snížení spotřebních daní na pohonné hmoty by v rozpočtu udělalo nezacelitelnou díru.
Opozice ovšem vycítila příležitost, jak se zviditelnit. Brzy přece budou volby a o hlasy motoristů se ucházejí jak pravicové strany, tak komunisté. Také ODS, smluvní spojenec vlády, oznámila, že ve sněmovně požadavek na snížení spotřebních daní na pohonné hmoty podpoří. A najednou sám šéf strany uznává, že toto snížení vůbec nemusí automaticky snížit ceny benzínu. Po rozpravě s prodejci pohonných hmot prý totiž zjistil, že ve hře o ceny je spousta faktorů. Klaus v podstatě přiznal, že tržní vztahy nejsou vždy tak učebnicově prosté. Ale Klaus řekl ještě něco zásadnějšího. Snížení ceny podle něj brání přílišné množství prodejců. Tím ale vlastně popírá základní poučku liberální ekonomiky o fungování konkurence. Velký počet prodejců by přece měl ceny teoreticky snižovat.
To, že zákony trhu nefungují vždy přímočaře, není samozřejmě žádná novinka. V českých poměrech ale takové sdělení působí přímo senzačně, vzhledem k tomu, že takovou známou skutečnost nepronáší nějaký levičák či přívrženec třetí cesty, ale liberální profesor ekonomie. Jednoduše popírat tržní zákony by samozřejmě byl druhý extrém. Přesto, viděno v širších souvislostech, bude jistě zajímavé sledovat, jak na Klausův náhled zareagují ti, kdo hlásají jednoduché poučky typu: stačí snížit daně a zemi čeká okamžitá prosperita.