Kultura 2022: v zahraničí nás reprezentují hlavně hudebníci
V roce 2022 se konečně po dvouleté covidové pauze naplno otevřely koncertní a divadelní sály, konaly se velké letní hudební festivaly, do Prahy i jinam se vrátily světové hvězdy s koncerty pro desítky tisíc posluchačů.
Lidé z branže dokonce přiznávali, že došlo až k přehlcení hudebního trhu a fanoušci nestíhali nebo jim nestačili peníze na vstupenky na všechny akce.
Covidové roky naopak prospěly literatuře. Lidé měli víc času a klidu na čtení a spisovatelé na psaní. Skvěle toho využila Kateřina Tučková. Již předcházející román Žítkovské bohyně z ní po zásluze udělal hvězdu současné české literatury. Svůj úspěch potvrdila novým románem Bílá voda, věnovaným životu řeholních sester v době komunismu. Není to ale žádný nudný historický román, právě naopak. Formou vyprávění Tučková navazuje na Žítkovské bohyně. Najdeme zde několik časových rovin, napínavé rozkrývání děje, důraz na ženské hrdinky. Tučková tradičně sbírá uznání jak od čtenářů i od literárních kritiků.
Poněkud stojaté vody české kinematografie letos výrazně rozčeřil film Banger režiséra Adama Sedláka. Film o mladých raperech rozhodně neosloví všechny věkové kategorie a nebudou z něj donekonečna opakované Pelíšky, nicméně kritici chválí film jako svým způsobem nadpřirozený jev. V Česku nakonec někdo natočil kvalitní film mimo tradiční (a již poněkud šablonovitá) témata z nedávné minulosti. Banger je film, který je o mladých a pro mladé a je mezinárodně srozumitelný.
Nicméně mezinárodními úspěchy se česká kinematografie chlubit nemůže. České filmy jsou jen výjimečně přijaty do soutěží největších festivalů a o cenách si můžeme jen zdát. Naštěstí jsou i jiné kulturní oblasti, kde je situace mnohem lepší.
Nejvíce cen (BBC Music Awards a další) a nominací (Opus Klassik 2022) letos získal pianista Ivo Kahánek za kompletní nahrávku Dvořákova klavírního díla. Významných úspěchů dosáhli i dirigent Jakub Hrůša s nahrávkou Brucknerovy 4. symfonie a sopranistka Kateřina Kněžíková (BBC Music Awards za album Phidylé).
Do prestižního mezinárodního kontextu vstupuje česká kultura na hudebním poli i jinak. Všechna tři největší česká města se letos pustila do intenzivních příprav výstavby nových koncertních síní podle návrhů slavných zahraničních architektů. V Praze jde o ateliér dánského architekta Bjarkeho Ingelse, pro Ostravu navrhoval Američan Steven Hall, v Brně se má stavět podle projektu polsko-japonského týmu Kaczor-Toyota.