Levné letenky i v Česku

generální ředitel Travel Servisu Roman Vik, foto: ČTK

Od května začně do významných evropských měst létat první český nízkonákladový dopravce. Pod obchodní značnou Smart Wings ho bude provozovat druhá největší letecká společnost Travel Servis. Podrobnosti má Zdeňka Kuchyňová.

generální ředitel Travel Servisu Roman Vik,  foto: ČTK
Cílem nízkonákladové přepravy je nabídnout rozumnou cenu těm cestujícím, kteří zatím o letecké přepravě - zejména z ekonomických důvodů - vůbec neuvažovali. Pravidelné linkové lety jsou na české platy příliš drahé. Například letenka do Madridu se téměř rovná výši průměrného měsíčního platu. A kam se bude létat?

"Je to Curych, Paříž, Madrid, Amsterdam a Kodaň. Do těchto pěti měst chceme od 1. května jednou či dvakrát denně pravidelně létat. Pokud se tento projekt osvědčí, chceme rozšířit počet evropských měst, do kterých budeme nalétávat, o řadu dalších destinací."

říká generální ředitel Travel Servisu Roman Vik. Počáteční náklady na zahájení dopravy odhadl na tři až pět milionů eur. Aby mohly být ceny letenek co nejnižší, předpokládají se minimální prostoje na letištích a maximální využití letadel, která budou ve vzduchu od brzkých ranních do pozdních večerních hodin, uvedl manažer projektu Šimon Říha.

"Počítáme s maximální sedačkovou kapacitou letadel. Žádné bussines salónky, žádné příkrasy, nic. Lidi chtějí létat, přijít na letiště, odletět, dostat se tam, kam chtějí a nepotřebují k tomu nic extra. Letenka, to je pro nás anachronismus. Bude elektronická letenka, my nepotřebujeme tisknout žádné formuláře."

A jaká bude cenová strategie? Kdo dřív přijde, ten dostane nejnižší cenu. Ta pak poroste, ale stále by měla být pro cestující velmi zajímavá. Také tarify by měly být jednoduché a průhledné.

"Žádné takové hry jako od 900 korun a někde dole se píše "bez letištních a dalších poplatků", takže nakonec je ta cena úplně někde jinde. My chceme nabídnout ceny na bázi jednosměrných letenek. Ta cena bude obsahovat opravdu vše a ta nejnižší cena se bude pohybovat kolem 1500 korun. Prodávat budeme přes internet, call centrum, cestovní kanceláře. Distribuční síť je úplná."

Z Prahy tak bude nyní létat už devět tzv. nízkonákladových dopravců. Jeden český a osm zahraničních. A to do 20 měst v deseti státech Evropy. České aerolinie, které jsou naším největším dopravcem, už proto připravují úpravu cen tak, aby byly pro cestující atraktivní. Létají totiž do všech oblastí, které bude Travel Servis nabízet. Navíc mají ČSA zájem získat svého menšího konkurenta jako dopravce pro charterovou a nízkonákladovou dopravu.