Lidé nepropadají panice a snaží se pomáhat ostatním

Prachatice, Foto: ČTK

O tom, že Českou republiku sužují záplavy asi není třeba mluvit. To je věc všeobecně známá. Jaká je nálada v jihočeských Prachaticích jsme se zeptali člena krizového štábu a místopředsedy Městského úřadu Roberta Zemana.

Prachatice,  Foto: ČTK
"Nálada mezi našimi občany snad není obecně na bodu mrazu. Většinu škod jsme začali monitorovat a posléze odstraňovat a to od těch největších a nejzásadnějších až po ty méně zásadní a zbytné."

Tyto dny jsou pro mnoho lidí velmi stresové a přímo zasahují do jejich běžného života. Zeptali jsme se proto, jestli záchranáři zaznamenali nějaké negativní dopady na psychiku lidí a žádosti o odbornou pomoc.

"Nemohu říct, že bychom přímo kontaktovali psychology. Samozřejmě ale máme k dispozici obecně lékařskou službu, a to jak v nemocnici tak na záchranné službě. Někteří občané samozřejmě propadají nervozitě, ale tomu se nedá divit. Navíc škody u nás nedosahují rozměrů, jako v jiných obcích. To znamená, že domy stojí a jedná se v podstatě o materiální škody. Neměli jsme žádné škody na zdraví ani žádné úmrtí. Z toho vyvozuji, že ta situace je špatná, ale nikoliv zoufalá."

Prachatice,  Foto: ČTK
Nejhorší chvíle ale už mají prachatičtí za sebou. Jaká je tedy situace bezprostředně poté?

"Město Prachatice je v tuto chvíli stabilizováno a jsou vyklízeny ty nejhorší škody na veřejných prostranstvích, komunikacích atd... Věc je pod konkontrolou a přejeme hodně štěstí městům a obcím dole pod námi."

Stále vyhrocená je ale situace v západočeské Plzni. Tamní obyvatelé mají spoustu starostí a práce s odstraňováním škod způsobených povodněmi. Zároveň ale můžou využít Občanské poradny, jejíž ředitelkou je Štěpánka Syrovátková. Ta nám řekla, jakou pomoc občanům nabízí?

Prachatice,  Foto: ČTK
"Občanská poradna je občanským sdružením, a naším cílem je pomáhat všem, kteří se dostanou do nějaké krizové situace a neví si rady. Těmhle lidem poskytujeme rady a informace a pomáháme třeba i s vyplňováním formulářů nebo s doprovedem na úřad. Snažíme se pomoc adresovat podle potřeb lidí, kteří se na nás obracejí. Radíme v oblasti sociálních dávek, sociální pomoci, dále v oblasti pojištění a to jak zdravotního i sociálního. Potom často pomáháme lidem s konzultacemi ohledně bydlení, rodiny a mezilidských vztahů a náhrady škod. Postupně jsme si vytvořili informační středisko, kde se snažíme zachycovat všechny aktuální informace. K dispozici máme krizová telefonní čísla, informace jak se chovat při i po záplavách a sledujeme i dopravní situaci."

A na co se lidé nejvíce informují? Co je zajímá?

"Objevují se tu například dotazy typu: Co se stane, když se kvůli povodním nemůžu dostat do práce nebo kam hlásit to, že chci pomoct ostatním formou ubytování a podobně. Zatím jsme nezaznamenali žádné krizové dotazy a to jen dokazuje to, jak dobře fungují krizové povodňové štáby a informují o dané situaci."