Ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku pro průchod D 8 Českým středohořím

Ministerstvo životního prostředí povolilo vedení dálnice D-8 přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Investor chce začít stavět kontroverzní šestnáctikilometrový úsek už v příštím roce. Ekologové však s rozhodnutím ministerstva nesouhlasí. Více k tomu následující příspěvek Evy Petržílkové:

Výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D 8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří vydalo Ministerstvo životního prostředí. Jak ve čtvrtek oznámil na tiskové konferenci ministr rezortu Miloš Kužvart, své kladné stanovisko podmínil jeho úřad splněním řady podmínek. Rozhodnutí dosud neobdrželi účastníci řízení, Kužvartův úřad proto zatím nechce celé znění dokumentu zveřejnit. Proti jsou samozřejmě ekologové. Zatímco ministerstvo se v předběžných jednáních spokojilo s variantou dvou kratších tunelů, organizace Děti Země navrhuje překonat chráněnou oblast jedním delším tunelem, nebo se jí úplně vyhnout. Miroslav Patrik z uvedené ekologické organizace nicméně uvedl, že ho verdikt ministerstva nepřekvapil:

Přepis:"Ministr v poslední době trošku obrátil své názory ve prospěch dálničářů, takže nás to moc nepřekvapuje. V každém případě jsme v posledním stanovisku z dubna tohoto roku požadovali, aby vyjímka udělena nebyla a investor předložil jinou trasu. Zejména u nějakého tunelu by sme navrhovali osm kilometrů."

Děti země se proti rozhodnutí ministerstva životního prostředí chtějí do 15ti dnů odvolat. Stavba se podle nich může kvůli odvolání a případnému soudu oddálit až o čtyři roky. Přes Středohoří by se pak po dálnici jezdilo až v roce 2010. Ředitelství silnic a dálnic je rozhodnuto začít s výstavbou kontroverzního úseku v příštím roce a dálnici přes České středohoří otevřít v roce 2005. Dálnice spojující Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany je na české straně o délce 92 kilometrů rozestavěna asi ze 60 procent. Vedle úseku přes Středohoří zbývá postavit dvacetikilometrový úsek z Trmic na státní hranici s Německem. Projekt zatím stál kolem sedmi miliard korun.

Autor: Eva Petržílková
spustit audio