Mobilní signál ve vlacích na území Česka se zlepší, železnice pronajme operátorům stožáry
Cestovat po železnici a využít čas strávený ve vlaku třeba k práci po internetu nebo volání není vyžaduje v Česku značnou trpělivost. Problémem je nedostatečný mobilní signál ve vlacích. Situace by se ale měla příští rok zlepšit. Správa železnic plánuje pro jeho zlepšení pronajmout své stožáry podél tratí mobilním operátorům.
Mobilní signál je v Česku dobře dostupný v železničních stanicích, v příměstských oblastech, ale ve vlaku rychle jedoucím krajinou se jej na řadě míst nedočkáte.
"Zpřístupníme pro potřeby operátorů naše vlastní GSMR stožáry využívané pro bezdrátovou komunikaci na dráze. A to s primárním cílem pokrytí železničních tratí. Operátor musí mít však komerční zájem na umístění svých základnových stanic na stožáry Správy železnic," řekl Českému rozhlasu mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Faradayova klec
Problémem je ale také proniknutí signálu do vagónů. Ke zlepšení situace tak nemůže dojít, pokud nebudou souhlasit dopravci s úpravou vlaků. Soupravy musí být vybaveny anténami a opakovači signálu.
Zejména v moderních vlakových soupravách, které mají pokovená okna, je slabá prostupnost signálu a pak je telefonování i připojení k internetu problém. "Vlak působí jako Faradayova klec. I kdyby byla nakrásně pokrytá signálem celá trať, tak si stejně obtížně zavoláte," řekla Českému rozhlasu předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu Hana Továrková.
Bez spolupráce dopravců, operátorů a železničárů se tak podle ní signál ve vlacích nezlepší. „Snažíme se v tuto chvíli dosáhnout dohody s přepravci tak, aby jejich vlaky byly vybaveny příslušnou technologií a aby v tom spolupracovali s operátory, kteří vědí, které technologie jsou vhodné," dodala.
Český telekomunikační úřad pokrytí na dálnicích a železnici kontroloval v roce 2016. Měřením bylo zjištěno i nedostatečné pokrytí hlavních železničních koridorů. Silnice a dálnice jsou pokryté lépe.