Na pozadí politických skandálů odstartovala předvolební kampaň

Foto: ČTK

Politici zahájili předvolební kampaň v pozitivním duchu. Otázka zní - jak dlouho jim to vydrží? Optimistou v tomto směru rozhodně není politolog Zdeněk Zbořil.

Jiří Paroubek rozdával 4. srpna při zahájení předvolební kampaně v centru Brna oranžové růže, foto: ČTK
Včera začala oficiálně předvolební kampaň, co říkáte tomu, že politici ji deklarují jako pozitivní - dá se tomu věřit?

"Politici se zapletli do tolika problémů, které nesouvisí se záležitostmi země, ale pouze s jejich osobními zájmy, že teď musí ukázat nějakou přívětivější tvář. Nic jiného jim tedy nezbývá, než mluvit o pozitivní kampani, protože lidé už jsou otrávení neustálým hašteřením, záští a nenávistí, která se projevuje v politických diskuzích. Bez ohledu na to, jak jsou strany programově nastaveny, tak by měly usilovat o nějaký konsenzus."

Předseda ODS Mirek Topolánek zahájil 3. srpna jihomoravskou volební kampaň. Topolánek stráví na jihu Moravy celý srpen. Kraj objede na kole s programem Léto s Topolemm, foto: ČTK
V aktuálních volebních preferencích nastal totální obrat ve srovnání se situací po loňských podzimních krajských a senátních volbách. Hraje hlavní roli tak často připomínané zhození vlády uprostřed českého předsednictví EU nebo mohou existovat i jiné důvody?

Strana mírného pokroku v mezích zákona v těchto dnech spouští bilboardovou kampaň na podporu svých kandidátů do parlamentu a budoucí vlády ČR nominovaných za ODS - Marka Dalíka a Mirka Topolánka, foto: ČTK
"Já myslím, že ne. Regionální volby byly určitým vybočením z volebních výsledků, které zažíváme prakticky celých posledních 20 let. Společnost je rozdělena na pravicovou a levicovou část, ať už si to chce připustit či nikoliv. Loňské volby vybočily kvůli neomalené politice Topolánkovy vlády a některých jejiích představitelů. Možná se to ještě projeví ve prospěch ČSSD v okamžiku, kdy budou voliči volit emocionálně. Ale jinak je český elektorát vlastně konzervativní. Zájem na politickém patu tady mají určité ekonomické skupiny, kterým vyhovuje slabá vláda, která nemůže omezovat jejich ne vždy zcela korektní ekonomické aktivity."

Jak konvenují vašemu vkusu volební hesla na billboardech, typu je normální bránit korupci apod.?

"Letos je v celé předvolební kampani málo invence. Je to plné banalit, hesla se stávají pouze hříčkou, o kterých se dopředu ví, že jsou falešná. Začalo to nešťastným Evropě to osladíme, což je heslo, které dopředu říká, abychom to nebrali vážně. Když se dneska řekne - budeme bojovat proti korupci - tak automaticky každý ví, že to politik nemyslí vážně, protože by musel opustit svoje stamilionové statky nabyté přes noc a musel by se chovat jako občané, ke kterým mluví a o jejichž přízeň se uchází."