Nastává soumrak pochybných cestovních kanceláří?
Po více než roční diskusi se vláda rozhodla udělat pořádek v cenových nabídkách cestovních kanceláří. Nový zákon o cenách by jim měl hodně omezit možnost lákat klienty na atraktivní ceny zájezdů, zatímco ve skutečnosti pak klient zaplatí často mnohem víc. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
Nový zákon chce klientům zpřehlednit ceny služeb, tedy i služeb poskytovaných cestovními kancelářemi. Podle ministra financí Miroslava Kalouska by tak kupující měli mít jasno v tom, kolik za zájezd ve výsledku zaplatí.
„Je zaváděna povinnost pro prodávávajícího uvádět konečné ceny. Nikoli tedy ceny očištěné od různých příplatků a doplatků, které jsou pak uváděny na pátých stranách katalogů, a spotřebitel pak zjišťuje s překvapením, že cena, za kterou si daný výrobek či službu pořizuje, je ve skutečnosti mnohem vyšší než to, co se domníval, když si objednával.“
Pokud chce nyní klient srovnat nabídky jednotlivých cestovek, musí mít po ruce kalkulačku, protože k základní uváděné ceně je pak ještě nutné připočíst různé povinné příplatky. Ty jsou někdy dohromady dražší než samotný zájezd. Výjimku mají mít napříště cestovky pouze u leteckých zájezdů v případě palivových a dalších příplatků, jejichž výše nemusí být v době prodeje zájezdu jasná. Aerolinky či letiště je účtují cestovkám zvlášť. Mohou se měnit i několik dnů před odletem. Novinkou je, že klient musí být informován, kdy a jak se o výši příplatku dozví. Konečnou cenu, tedy včetně leteckých a letištních poplatků ale musí cestovky uvádět u zájezdů „last minute, na poslední chvíli, protože v té době jsou už taxy známy. U nás se to týká asi 40 procent všech leteckých zájezdů. Znění nového zákona považují jak Ministerstvo financí, tak Asociace cestovních kanceláří za rozumný kompromis. Určité výhrady ale zazněly ze strany Sdružení na obranu spotřebitelů. Jeho mluvčí Ivana Picková říká, že zákon dává cestovkám možnost zvyšovat příplatky.
„Je tady prostor pro to, aby si cestovní kanceláře zahrnovaly do příplatků i některé své náklady, které tam nemají co dělat, třeba náklady na transfer, na služby delegáta apod.“Ředitel odboru cenové politiky Ministerstva financí Pavel Maštálka ale oponuje.
„Prosím vás, cestovní kanceláře nejsou regulovaným odvětvím. To znamená, že my nebudeme zkoumat to, zda v palivovém příplatku je to či ono zahrnuto. Konečná cena musí zahrnovat všechny služby. A tím, že zahrnuje veškeré služby a složky té ceny, otevírá široce prostor pro konkurenci mezi jednotlivými cestovními kancelářemi. A současně přináší to, co bylo prvotní, tedy spotřebitelský komfort. Spotřebitel musí být seznámen v okamžiku nabídky s cenou.“
Podle Pavla Maštálky pomůže nový zákon takříkajíc oddělit na trhu cestovních kanceláří zrno od plev.
„Jsem přesvědčen, že uplatnění tohoto ustanovení, včetně případných sankcí, které by nekalosoutěžním podnikatelům hrozily, pomůže vyčistit z hlediska konkurence i tento trh.“
Nová pravidla by měla platit od března příštího roku. Cestovky si ale vyžádaly kvůli tisku katalogů odklad do října.