Návštěvnost českého pavilonu na EXPO láme rekordy, má to ale i své stinné stránky
Česká republika má na Světové výstavě EXPO 2010 v čínské Šanghaji splněno. Alespoň podle generálního komisaře naší účasti Pavla Stehlíka. Český pavilon totiž už nyní přivítal třímiliontého návštěvníka. S tím přitom organizátoři počítali až v závěru EXPA na konci října. Jak ale teď Číňané vnímají Česko? Co se o něm díky výstavě dozvěděli? O tom všem teď podrobněji Milena Štráfeldová:
Tiskové zprávy o české účasti na Světové výstavě v Šanghaji mluví v superlativech. Číňané si český pavilon zjevně oblíbili. 8. července přivítal komisař Pavel Stehlík třímiliontého návštěvníka. Tímto tempem by do konce října mohla návštěvnost překročit šest milionů. Překonala by tak rekordní zájem o československý pavilon v Bruselu v r. 1958. V čem tkví kouzlo tak vysoké návštěvnosti? Podle komisaře Stehlíka je to i díky tomu, že čeští organizátoři před otevřením EXPa neponechali nic náhodě:
"My jsme organizátorům od počátku poskytovali fotografie a informace mnohem víc, než kdo jiný. Výsledkem toho bylo, že třeba celá plakátová podpora EXPa obsahovala dvacet nejzajímavějších pavilonů a náš pavilon byl na plakátech, které visely v celé Číně,"
S informacemi o Česku jsme přitom měli co dohánět:"Pokud si Číňané něco pamatovali, tak ještě Československo. O tom, že už existuje Česká republika, vědělo velmi malé procento. Ti sečtělí si pamatovali Milana Kunderu, ti, kteří se koukají na fotbal, si pamatovali Nedvěda a Kollera a ti ostatní nevěděli skoro nic jiného."
A právě na to přiblížit Českou republiku domácím návštěvníkům pořadatelé vsadili:
"Náš marketingový koncept pro EXPO byl představit Českou republiku jako křižovatku, kam proudí myšlenky, postoje, technologie, a Čechy jako národ, který to se svou typickou kreativitou přetavuje do skutečných plodů civilizace."
Česko se tak v Šanghaji kromě památek a uměleckých děl chlubí například antivirotiky, nanovlákny nebo mikrovlnkou, která je původně českým vynálezem. Autoři expozice se navíc spolehli na známou hravost Číňanů, takže řada exponátů je interaktivních. Tady se ale ukazuje i stinná stránka vysoké návštěvnosti:"Máme tam český ultralight Sting, do jehož kokpitu si lidé sedají a proletí se nad českou krajinou. Nicméně musíme měnit velmi často sedačky, protože to je samozřejmě ultralight, který není koncipovaný na to, aby v něm seděly desetitisíce lidí denně."
Denní návštěvnost se totiž už pohybuje kolem šedesáti tisíc a podle komisaře Stehlíka stále stoupá. A s tím stoupají i náklady na opravy a údržbu expozice. V těchto dnech se v našem pavilonu představují i jednotlivé kraje České republiky. Vedle památek a turistických zajímavostí tu nabízejí i ochutnávku krajových specialit, jihomoravská vína, pivo Radegast nebo perník z Pardubic. Organizátoři mají i zpětnou vazbu: v závěru expozice je video, kam jim mohou své dojmy a zážitky z výstavy návštěvníci natočit. "Je to nejgeniálnější moderní pavilon,", říká tam například jedna z návštěvnic. Výběr jejich vzkazů je na webu české expozice www.czexpo.com.