Havárii způsobil lidský faktor
Armáda poprvé předvedla počítačovou simulaci první katastrofy ostře sledovaného nového bitevního letounu L-159, ke které došlo koncem února ve vojenském prostoru.
Pilot Jiří Vašíček patřil k nejzkušenějším armádním pilotům. Onoho osudného dne nacvičoval složitý bojový manévr spojený se střelbou z kanonového systému Plamen. Ten je teprve ve vývoji a armáda měla k dispozici jen jeden prototyp. Nácvik probíhal v hornatém terénu. Ze simulace tragické nehody na základě údajů z černé skříňky vyplývá, že pilot měl během asi čtyř vteřin dvě šance k záchraně a obě propásl.
"Další situace nastala zde v okamžiku, kdy prošel poslední možností vybrat ten letoun jiným manévrem než zvratem. Pokračoval dál a vlastně se dostával do situace, kdy nebyla jiná možnost než katapultáž."
Říká předseda vyšetřovací komise generálního štábu plukovník Stanislav Suchý. Ke katapultáži se ale pilot rozhodl až tři desetiny vteřiny před nárazem na zem. Záchranný systém proto už nestačil adekvátně zareagovat.
"Pilot se snažil za každou cenu ten manévr vybrat, protože si zřejmě uvědomoval i tu tíhu zodpovědnosti, kterou má z hlediska letounu 1-159 a zkoušek kanonového kompletu Plamen."
Vyšetřovací komise zcela vyloučila možnost technické závady na letounu. Podle náčelníka generálního štábu Pavla Štefky se na tragédii nepodepsala ani pilotova nekázeň.
"Bohužel to bylo selhání lidského faktoru. Tak už to chodí."
Co je to ale lidský faktor?
"Řekl bych to tak, že prostě ten pilot, i když byl špičkový, neměl v tu chvíli svůj den. Ten zbytek může odpovědět psycholog, proč se nerozhodl správně, proč to vědomí zablokuje člověka. Kdyby tam ten manévr prováděli dva piloti, tak ten jeden by se určitě rozhodl, že ten manévr nedokončí."
Vysvětluje pplk Josef Hlava, náčelník odboru vzdušných sil generálního štábu. Odpovědní vojenští činitelé říkají, že katastrofa přiměla letectvo například k tomu, aby se zlepšila předletová, a zejména psychologická příprava pilotů. Ti totiž v obavě, že kvůli chybě budou odstaveni od létání nebo jim bude vyčítána ztráta drahého stroje zůstávají v kabině i tehdy, když ji mají už dávno opustit. Jiří Vašíček měl na rozhodování čtyři vteřiny.