Výzva výrobců alkoholu: Češi, pijte zodpovědněji!
Česká republika je bohatší o Fórum za zodpovědnou konzumaci alkoholu. Nejde přitom o nový politický subjekt ani o recesi. Hnutí letos založili přední čeští výrobci a dovozci alkoholických nápojů po vzoru obdobných asociací v západní Evropě. Jak mohou producenti alkoholu zároveň vyzývat k jeho rozumné konzumaci a jaký mají na začínající kapmaň názor lékaři a reklamní experti, zjišťoval Herbert Brynda.
"Nejdůležitějšími oblastmi, na které se zaměříme, bude bezpochyby alkohol za volantem a pití mladistvých. To jsou dvě oblasti, kde může mít zneužití alkoholu nejsmutnější a nejkřiklavější dopady,"
říká k prioritám Fóra Pijte s rozumem Martin Petrášek. Nové hnutí přijela do Prahy podpořit Carole Brigaudeauová z organizace The Amsterdam Group, která na evropské úrovni koordinuje činnost jednotlivých národních sdružení. Zajímalo mě tedy, jestli v zemích, kde Amsterdamská skupina působí, začali lidé pít zodpovědněji:
"Hodnotit úspěšnost kampaně je vždy těžké, neboť jde o změnu chování, a chování nemůžete změnit ze dne na den. Chce to čas, úsilí a spolupráci všech zainteresovaných. Ale naše informace ukazují, že mladí lidé, když dostanou informace v klidné atmosféře, například ve škole, pak říkají, že své chování chtějí změnit. To se stalo ve Španělsku v rámci projektu ALBA, kde 53 procent mladých lidí uvedlo, že se poté, co dostali patřičné informace, rozhodli přistupovat k alkoholu jinak. K podobným číslům jsme dospěli i v Dánsku, kde dokonce až 90 procent žáků po naší kampani uvádělo, že o problému pití alkoholu diskutovalo s rodiči, a to je pro dlouhodobou změnu chování velmi důležité."
Kritici podobných projektů ovšem namítají, že jde ze strany producentů a distributorů alkoholických nápojů, jimž jde především o zisk, jen o jakési gesto a také o to předejít možným žalobám, známým zejména ze Spojených států. To připouští i Martin Petrášek:
"Samozřejmě že jako výrobci alkoholických nápojů máme zájem na tom, aby spotřebitelé naše výrobky rádi konzumovali. Je pravda, že tím, že vezmeme prevenci do vlastních rukou, tak budeme chtít předejít tomu, aby státní orgány nemusely sahat k nějakým zbytečným a neefektivním represím."
Aktivity Fóra Pijte s rozumem považuji za chvályhodné, říká Jiří Hořčica, redaktor časopisu Strategie, zaměřeného na marketing, reklamu a média. Podle Hořčici však zásady etického kodexu Fóra, totiž necílit reklamu na alkohol na osoby mladší osmnácti let, prezentované jako nové a významné regulativy, v Česku už delší dobu existují:
"Co se týká toho, že oni dobrovolně přistoupí na nějaká omezení... Oni na ně sice přistupují dobrovolně, to je pravda, nicméně bych to vnímal také jako jejich PR aktivitu, protože podobná omezení na našem trhu už vlastně jsou. Stanovuje je Asociace komunikačních agentur, která podle zahraničních vzorů připravila Etický kodex reklamních agentur. Na jeho dodržování dohlíží Rada pro reklamu a její arbitrážní komise."
Naprosto nesmlouvavý vztah k organizacím, která vyzývají k rozumné nebo uměřené konzumaci alkhoholu, pak má primář Karel Nešpor z Psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích:
"Já bych to spíš považoval za situaci analogickou tomu, kdyby se blechy spojily, aby zabránily šíření blech, protože je typická situace, kdy kozel dělá zahradníka. Ony ty řeči o kontrolovaném pití jsou většinou velmi nekonkrétní. Co to kontrolované pití je? A tam už začínají nesnáze, neboť o tom, jestli se pro někoho kontrolované pití hodí nebo nehodí, o tom by měl rozhodnout nějaký kvalifikovaný lékař na základě posouzení zdravotního stavu pacienta a to už za něj samozřejmě nemůže udělat ani hostinský ani výrobce alkoholu, který má úplně opačné zájmy."
První větší akcí, kterou České fórum za zodpovědnou konzumaci alkholu pomáhá financovat, je kampaň BESIP zaměřená na boj proti alkoholu v silničním provozu, která má začít v listopadu a pokračovat ještě v roce 2004.