Česko - IT Land?

Trh informačních technologií se stále ještě plně nevzpamatoval z recese uplynulých let..., foto: Evropská komise

Trh informačních technologií se stále ještě plně nevzpamatoval z recese uplynulých let. Situace se však s oživením ekonomik bude měnit a to je i šance pro české firmy z IT branže. Více už nám poví Zdeněk Vališ.

Trh informačních technologií se stále ještě plně nevzpamatoval z recese uplynulých let...,  foto: Evropská komise
Na zahraničních trzích už dnes působí řada českých firem zabývajících se informačními technologiemi. A to jak na těch bližších evropských, tak na zámořském, vysoce technologicky náročném americkém trhu. Často se říká, že v Češích je zakódována neobyčejná schopnost improvizace, která umožňuje nacházet méně obvyklá řešení, a ta pak mohou být výraznou konkurenční výhodou. Buďme ale střízlivější. Zřejmě největší výhodou českých firem oproti konkurenci z technologicky vyspělých zemí bude ještě dlouho schopnost nabízet za výhodnější cenu minimálně stejnou kvalitu. Jak ale upozorňuje marketingový ředitel společnosti Unicorn Otto Vitouš, mluvit o technologicky vyspělých a méně vyspělých zemích v oblasti informačních technologií může být zavádějící.

"My se zabýváme zejména vývojem softwaru na zakázku a v této užší oblasti jsou podle mého názoru šance českých firem dobré, ale celosvětová konkurence je velká, protože se setkáváme se společnostmi z Číny, z Indie i třeba z Běloruska. Já bych tedy řekl, že v této oblasti nejsou technologicky méně a více vyspělé země. To znamená, že ta technologická úroveň nebo nástroje k řešení, které se používají nebo produkují, jsou v podstatě na stejné úrovni."

A firmy z uvedených zemí samozřejmě nabízejí své produkty a služby ještě laciněji. Jinými slovy, české firmy mohou cenově úspěšně konkurovat firmám ze západní Evropy či ze Spojených států a přitom musí čelit ostré konkurenci firem z Asie, z Balkánu či ze zemí bývalého Sovětského svazu. Na druhé straně podle představitele firmy Globe Internet Karla Umlaufa, samotná cena nemusí být při rozhodování klientů jediným kritériem.

"Ta cena není na první místě, ale pořád ještě jsme levnější. Programátor, grafik, designer v Praze je prostě levnější, řekněme o 30 procent, než programátor v Německu nebo v Dánsku. Dále hraje důležitou roli to, že naši klienti už nemají takový problém s námi komunikovat, protože naše jazyková vybavenost se za poslední roky výrazně zlepšila. Na druhé straně tím, že jsme velmi blízko západní Evropě, ani do Londýna to není moc daleko, a je tady u nás slušná infrastruktura tak ti lidé ze západních firem nejenže se nebojí přijet k nám do Prahy, ale je to pro ně i docela příjemný výlet, což o některých našich jiných konkurentech stále neplatí."

Občas je slyšet názor, že české firmy z oblasti informačních technologií se stále setkávají s různými předsudky o produktech z "Východu". Unicorn, na mezinárodní úrovni už velmi úspěšně zavedená firma, se prý ale s tímto fenoménem nikdy nesetkal. Alespoň to tvrdí Otto Vitouš. Karel Umlauf z Globe Internetu se vyjadřuje opatrněji.

CzechTrade
"Ta nedůvěra tam samozřejmě v té první fázi je. I úspěšné provedení prvního projektu pro nějakou západní firmu vůbec neznamená otevřené dveře do budoucna. Máme třeba zákazníky v Dánsku, pro které jsme dělali dva roky zakázky tady pro český trh. A dva roky trvalo než získali takovou důvěru, že nás pustili, abychom pro ně dělali zakázky na dánském trhu. Je to tedy poměrně dlouhá cesta."

Karel Umlauf ale hned svá slova o jisté nedůvěře vůči české firmě zjemňuje.

"Ono to není jenom vůči Východu. Když jsem hovořil s kolegy, kteří dělají ve stejné branži třeba v Portugalsku, tak jsem zjistil, že oni jsou na tom úplně stejně například vůči německému odběrateli. Oni neprodají ty své výrobky přímo, musí jít třeba přes Francii nebo Španělsko. Pokud se jim podaří se tam uchytit a tamní firmy jejich výrobek používají, potom teprve mají jakési šance v Německu. Ale i tak se na ně dívají tak trochu přes prsty. Nicméně, německá firma, která chce prodávat ve Spojených státech, tak jako čistě německá firma se tam také neuchytí. Musí tam založit pobočku a tvářit se americky."

Jakkoli se liberálním ekonomům zvyšuje hladina adrenalinu v krvi, když slyší o státní pomoci, asi se jen málokdo pozastaví nad tvrzením, že právě v oblasti informačních technologií by určitá cílená podpora státu neměla vadit. Náklady spojené se vstupem na zahraniční trhy bývají vysoké. Zvláště pro malé a střední softwarové firmy. Především pro ně, jak říká Jan Herget, tu také je vládní agentura CzechTrade.

"Vládní podpora těmto firmám pomáhá dostat se na zahraniční trhy. Ulehčí jim rozhodnutí, snižuje jim tu počáteční investici a tím snižuje riziko vstupu na trh. Tímto způsobem vládní pomoc podporuje vývoz."

CzechTrade umožňuje firmám účast na veletrzích v zahraničí a prostřednictvím svých zahraničních kanceláří organizuje speciální podnikatelské mise, zaměřené na oblast IT. Začátkem prosince například CzechTrade uspořádal v Londýně prezentaci českých IT firem. A jak uvádí Karel Umlauf z Globe Internetu, jeho společnosti se podařilo zaujmout britské podnikatele tak, že si do Česka přivezla hned několik zakázek.

"Dá se říci, že kdybych měl s sebou předtištěné formuláře na smlouvu, tak jsme ji mohli rovnou na místě podepsat. Jednalo se o určité telekomunikační služby, ale i služby při vývoji aplikací."

Činnost CzechTradu pozitivně hodnotí i Otto Vitouš z Unicornu.

"Spolupráci s CzechTradem jsme zahájili v minulém roce. Abych pravdu řekl, my vlastně od těchto aktivit nečekáme konkrétní zakázky. Spíše očekáváme, že nás uvede na konkrétní trh, seznámí nás s místní situací, s důležitými hráči na daném trhu. To se děje, takže spokojeni jsme."

CzechTrade si klade vysoké cíle. Jeho generální ředitel Martin Tlapa před časem prohlásil, že snahou agentury je vybudovat České republice image počítačově vyspělé země a posílit značku IT Land Czech Republic. Jan Herget ale připouští, že to ještě nějakou dobu potrvá.

"Na rozvoji informačních technologií postavilo svůj ekonomický růst Irsko - napomohly tomu především mohutné investice do vzdělání - a Indie na nich postavila svůj image, především zásluhou levné pracovní síly. Česká republika se teď nachází někde mezi těmito dvěma světy."

Investice se do Česka v posledních letech jen hrnou, patříme v tomto ohledu k nejúspěšnějším ekonomikám. Jen jedno se jaksi nedaří - ty opravdu nejmodernější obory jako by se nám vyhýbaly. Vítáme každou novou továrnu, v níž ale budeme montovat cosi, co vymysleli na druhém konci světa. Až se stanou ukrajinské nebo čínské ruce výhodnějšími než naše, opustí investoři průmyslové zóny ještě rychleji, než přišli. Právě české IT firmy by ale mohly nastartovat trend, kdy zahraniční investoři budou mít o české mozky a nápady stejný zájem jako o české ruce. Příklad Irska je v tomto ohledu inspirující.