Nadace Okřídlené kolo pomůže mašinkám ke kráse

lokomotiva_parni1.jpg

Přenesme se teď na chvíli do atmosféry nablýskaných parních lokomotiv a elegantních salónních vagónů. Ve středu totiž slavnostně zahájila činnost Nadace Okřídlené kolo, jejímž hlavním cílem je zajišťovat opravy a údržbu historických železničních vozidel ze sbírek Národního technického muzea a Českých drah. Byl u toho Josef Kubeczka.

Stěžejním úkolem Nadace Okřídlené kolo je získávat finanční prostředky na tyto nezbytné opravy. Není to totiž levná záležitost. Oprava jednoho železničního krasavce přijde na pět a více milionů korun. Jak mi prozradil duchovní otec nadace, místopředseda sněmovního hospodářského výboru, poslanec Miroslav Kapoun, původním povoláním strojvedoucí, získat peníze na tyto účely zatím kupodivu není problém. Zeptal jsem se ho, zda stojí za to shánět peníze na opravy historických mašinek?

"Já si myslím, že historická vozidla samozřejmě mají určitou krásu. Každý se na to dívá jinak, z toho svého pohledu. Pro nás, starší, je to krásná vzpomínka, pro děti je to něco, co si možná vůbec nedovedly představit, že mohlo existovat - mohutná parní lokomotiva. Pokud jde o konstrukci takové lokomotivy, plzeňská Škodovka byla jedním z nejvýznamnějších výrobců parních lokomotiv, dodávala je do celého světa, následně i elektrické. Myslím si, že ty lokomotivy jsou krásné i po estetické stránce. Důkazem toho je, že například lokomotiva Mikádo 387 vyhrála ve své době zlatou medaili na světové výstavě v Bruselu. Nakonec to i zájem o historické jízdy, lokomotivy i muzeum dokazuje."

Bude kde předvádět tyto historické krasavce?

"Určitě ano, protože každá historická jízda je vyprodána, lidé se tam nevejdou, stojí kolem tratí a fotí si vláčky. České dráhy mají 9 tisíc kilometrů tratí, tak že se určitě najde trať, kde by se tyto krásné výrobky daly předvést."

Vznikne nějaké muzeum historických kolejových vozidel?

"Národní technické muzeum už dnes vlastní depo na Masarykově nádraží v Praze, kde vznikne Muzeum kolejové dopravy. Už se také ze státních prostředků rekonstruuje. To ale pravděpodobně nebude stačit, protože těch exponátů je opravdu hodně. Uvažuje se proto, že podobná instituce by vznikla na Moravě, v Olomouci."

Předpokládám, že vedle finančních prostředků existují také technické prostředky a lidé, kteří jsou schopni tyto historické skvosty opět dát do plné krásy.

"V České republice existuje, možná už dnes naprosto unikátní, jedno oddělení železničních opraven v Českých Velenicích, kde tyto lokomotivy opravují asi jako jediní. Dá se tam udělat i nový kotel, lokomotiva tam může projít kompletní generální opravou. Dokonce většina rakouských historických vozidel se tam dělá a částečně i německých. Dnes je to pro ně určitý byznys. Existují samozřejmě také skupinky lidí, kteří se v depech kolejových vozidel o tyto historické kusy starají a udržují je v provozu."

Téměř tři týdny jsme členy Evropské unie. Myslíte si, že v Evropě bude zájem o tyto naše krasavce?

"Já jsem skoro přesvědčen, že určitě, protože kamkoliv přijedeme na výstavu či soutěž, tak naše lokomotivy vyhrávají. Myslím si, že Evropa už to vnímá tak, že to není historické dědictví a historická památka pouze České republiky, ale celé Evropy. Některé státy se nám už dokonce ozvaly, například Norsko, že by byli ochotni nám pomoci v této činnosti."