Výstava Leni Riefenstahl v Praze
Retrospektivní výstava věnovaná kontroverzní německé fotografce a režisérce Leni Riefenstahl je nyní k vidění v pražské Leica galerii. Autoři výstavy se rozhodli vypořádat s mýtem, který si umělkyně sama o sobě vytvořila. Je to vůbec první výstava věnovaná umělkyni, která svůj život spojila především s obdobím německé Třetí říše Adolfa Hitlera.
"Já jsem pět let usilovala o získání její retrospektivní výstavy, jejíž existenci jsem vzhledem k jejímu věku předpokládala. Dozvěděla jsem se ale, že ona žádné kontroverzní fotografie nepustí. Před rokem a půl mně oslovili kurátoři, kteří připravovali její výstavy v minulosti a sdělili mi, že Leni Reifenstahl zemřela a že výstavu vytvoří."
Z toho vyplývá, že výstav je asi odlišná od všech předchozích...v čem je jiná?
"My jsme ji původně chtěli nazvat Život ve lži protože opravdu boří všechny mýty spojené s Leni Riefenstahl. Ona se proslavila estetickými fotografiemi z cyklu Olympia, ale ty fotografie nejsou její. Ona byla režisérkou stejnojmenného filmu, ale fotografie vytvořili jiní fotografové. Vynikající fotografové, ale nebyla to ona."Leni Riefenstahl je kontroverzní autorka, především díky spjatosti s nacismem....jak očekáváte, že přijme výstavu česká veřejnost?
"Především v té střední části výstavy jsou fotografie z Třetí říše, na kterých je vidět, jak blízko měla například k Hitlerovi. Musím říci, že když jsem celou výstavu věšela, byla zde jedna fotografie, nad kterou jsem váhala. Nevěděla jsem, zda ji mám pověsit nebo ne. Je na ní obrovský hákový kříž. V té době jsem sice nežila, ale udělalo se mně z toho špatně. Přemýšlela jsem i o to, co když sem přijde člověk, který má sedmdesát osmdesát let, který zažil tu katastrofální dobu, jak jemu bude, když i já s tím mám problémy. Mám z toho trochu strach. Ty fotografie tam ale být musí. Ukazují to, co Leni Riefenstahl celý život popírala. Je zde vidět s Hitlerem na divanu v jejím domě, s Goebelsem na terase atd. Je nutné ukázat, jak blízko k těm lidem měla."
Osud Leni Reifenstahl se dvakrát protnul i s Prahou. Zde skončila její kariéra tanečnice, když si právě v Praze zlomila nohu. V Praze potom, v roce 1945, dokončovala svůj poslední film z nacistické éry, Tiefland, Nížina.