Nad termínem dostavby dálnice D8 stále visí otazníky
Česko úpí pod přívalem kamiónů. To je dnes hodně frekventované téma. Praha kvůli tomu vyjednává s Bruselem o nových typech dálničních známek, které by platily do doby, než bude zavedeno elektronické mýto. Odborníci ale upozorňují, že ani po zavedení mýta se počet kamiónů na českých silnicích o moc nesníží. Ulehčit obcím a městům zejména v příhraničních oblastech může jen dálnice. Česko ale zatím nemá s Německem ani jeden hraniční přechod propojený z obou stran dálnicí. Nejlépe to vypadá na plzeňské dálnici D5. Ta by měla být propojena s německou v Rozvadově v příštím roce. Otazníky však stále visí nad dálnicí D8, která by měla propojit Prahu a Drážďany. Více už se dozvíte od Zdeňka Vališe.
Také dálnice D8 z Prahy, přes Ústí nad Labem až na státní hranice by se měla v příštím roce propojit s německou dálnicí budovanou od Drážďan. Potvrzuje to mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová.
"Smlouva s Německem bude dodržena. Předpokládáme, že do konce roku 2006 bude dostavěn úsek z Trmic až na státní hranice."
Z Ústí nad Labem do Drážďan se tedy už v příštím roce bude jezdit po dálnici. Když ale budete cestovat z Prahy, skončí dálnice, jako dnes, za Lovosicemi. Zbývajících zhruba dvacet kilometrů do Ústí budete muset překonat, stejně jako dnes, v dlouhé koloně aut po úzké klikaté silnici. Musíte totiž projet přes České středohoří. Tento poslední úsek dálnice D8 by měl být dokončen v roce 2008. Zda tomu tak bude, je ale ve hvězdách. Trasa dálnice vede přes Chráněnou krajinnou oblast a ekologové proti ní vznesli šest žalob. Konkrétně se dnes spor vede vlastně už jen o tři čtyři kilometry. Zatímco stále platný projekt počítá s povrchovým vedením trasy se dvěma menšími tunely, ekologové trvají na dálničním tunelu o délce 3,5 kilometru. Jak říká Marcela Švejnohová, zatím se staví podle původního projektu.
"Současný stav výstavby dálnice D8 hodnotí ministerstvo dopravy tak, že stavíme dál podle stávajícího plánu. Veškerá řízení proběhla podle platných zákonů České republiky. Jediným sporným bodem zůstává úsek, kde se neustále odvolávají ekologové, tedy tunel Kubačka."
Takže se staví, jenže jsou zde už zmíněné žaloby ekologů. Těm navíc koncem minulého roku zvedl sebevědomí ombudsman Otakar Motejl, když uvedl, že při povolování stavby dálnice přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří byl několikanásobně porušen zákon o posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Podle Miroslava Patrika ze sdružení Děti země by podané žaloby mohly práce na dálnici zastavit.
"Záleží samozřejmě na tom, jak soudy rozhodnou například o žalobě proti územnímu rozhodnutí. Pokud tu kauzu vyhrajeme a soud rozhodne, že se zruší územní rozhodnutí, tak se začne od začátku. To se nedá předvídat dopředu, jak rozhodnou soudy."
Ekologové říkají, že pokud bude dlouhý tunel, stáhnou všechny žaloby. Problém je v tom, že dlouhý tunel by znamenal změnu trasy a tím i územního plánu. Nové územní a stavební řízení by pak mohlo trvat třeba dalších pět let. Stávající územní plán by ovšem museli změnit zastupitelé Ústeckého kraje. Ti mají o celé problematice jednat začátkem března. Radní Ústí nad Labem už ale prohlásili, že změna trasy je pro ně nepřijatelná. Stejně tak odmítají výstavbu dlouhého tunelu starostové obcí a měst, kterých se dostavba dálnice D8 týká. Především jde o obce a města ležící podél dnes tak frekventované silnici E55 z Prahy do Teplic a na hraniční přechod Cínovec-Altenberg. Pro ně, jak uvádějí ve své petici, znamená oddalování dostavby dálnice "smutnou jistotu života v sousedství nepřetržitého proudu kamiónů". Miroslav Patrik ze sdružení Děti země připouští, že dostavba je v nedohlednu, viníkem je ale podle něj hlavně stát."Podle dosavadních úvah Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy by měla celá D8 fungovat v roce 2008. Chtěl bych ale připomenout, že původní termín vyslovený v roce 1996 byl 2002, pak se to posunulo na 2005, teď se to posunulo na 2008. Říci tedy, kdy se ta dálnice dostaví, je těžké. To asi v tomto státě neví nikdo."
Proč ale docházelo k neustálému odsouvání termínu dokončení?"Ten hlavní důvod je asi v tom, že se jedná o chráněnou krajinnou oblast a příslušná schvalování trvala někdy až několik let. Například bylo potřeba vydat výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Děti země upozorňovali už v roce 1994 na tento problém, protože to je jediná dálnice v České republice, která by vedla přes chráněnou krajinnou oblast. Investor přesto šel do tohoto rizika a ta výjimka se pak řešila pět let. Kdyby se třeba dálnice stavěla mimo chráněnou oblast, přes Mostecko, jak jsme původně vyprojektovali, tak investor už mohl mít tu dálnici hotovou, protože by nemusel čekat léta na výjimku ze zákona. Závěr je tedy takový, investor-stát šel do velkého rizika. Myslím, že soukromá firma by do takového rizika nešla a řešila by to jiným způsobem."
Podle Miroslava Patrika by sice výstavba tunelu stála o něco víc peněz, ale je také třeba vzít v úvahu, že jde o stavbu takříkajíc navěky.
"Pokud by se přistoupilo na tunel Kubačka, tak předpokládáme, že cena výstavby by se zvýšila asi o dvě miliardy korun a termín dostavby by byl v roce 2012. Vůči té stávající povrchové variantě by to samozřejmě bylo dražší. My to ale bereme tak, že ta dálnice se staví na sta let a investice do dlouhého tunelu, který ochrání České středohoří na nekonečnou dobu, stojí za to. Je potřeba si neustále připomínat, že se nepohybujeme ve volné krajině, ale v chráněném území."
Na trasu dálnice D8 v oblasti Českého středohoří ale vypracovali posudek také odborníci z Fakulty architektury ČVUT v Praze, a to kvůli vlivu stavby na krajinný ráz podle Zákona o ochraně přírody. Jak řekl Radiu Praha vedoucí expertního týmu Ivan Vorel, trasa byla navržena dobře, ale "ekologický" tunel Kubačka má také něco do sebe.
"Došli jsme k závěru, že nemá smysl zpochybňovat navrhovanou trasu dálnice, protože lepší asi podle našeho názoru nelze přes České středohoří zvolit. Došli jsme ale také k tomu, že v některých úsecích vytvoří navrhované řešení takovou podobu komunikace, že dojde k dost silným zásahům do velice významných znaků a hodnot krajinného rázu. A to je v rozporu s paragrafem 12 Zákona o ochraně přírody a krajiny."
A jaký je čistě osobní názor Ivana Vorela na celou záležitost?
"Ta dálnice bude pomáhat regionu Ústecka a tranzitní dopravě po desetiletí či staletí. Líbilo by se mi tedy, kdyby se ještě zvážila ta tunelová varianta, samozřejmě jestli je reálná, protože nevím, jestli je to technicky řešitelné. Předběžně to snad prověřeno bylo. Pro mě by to bylo ideálnější řešení, než to, které bylo navrženo a které lze realizovat v brzké době. Určitě bych tedy dal přednost tunelu."