Petříček: Podařilo se nám úspěšně oživit dialog s Indií na nejvyšší úrovni
Doprava, letecký a automobilový průmysl nebo třeba sklářství. Nejen v těchto odvětvích hledají české firmy obchodní příležitosti na indickém trhu. Jejich zástupci doprovázejí ministra zahraničí Tomáše Petříčka (ČSSD) na čtyřdenní návštěvě Indie. Šéf české diplomacie se během ní sešel s předsedou indické vlády, ministrem zahraničních věcí i dalšími členy kabinetu. Vystoupil na prestižním mezinárodním fóru Raisina Dialogue 2020 i na dvou podnikatelských fórech.
Toto téma probíral mimo jiné se svým indickým protějškem Subrahmanyamem Jaishankarema. Šéf české diplomacie indickému ministru zahraničí také zopakoval pozvání na Fórum střední Evropy a Indie, které se odehraje v polovině tohoto roku v Praze.
S indickým ministrem civilního letectví, bydlení a urbanistiky pak ministr Petříček řešil především otázku znovuobnovení přímého leteckého spojení mezi Prahou a Dillí, které bylo přerušeno před bezmála 30 lety. Indie pracuje na modernizaci a posilování letecké dopravy, Česko nabízí malá dopravní letadla či letištní komunikační, naváděcí a bezpečnostní zařízení a u nás se rovněž školí indický letecký personál.
V Indii se prosazují nejen velké české firmy, ale i malé podniky
Důležitou součástí ministrovy cesty byla účast na dvou česko-indických podnikatelských fórech, kterých se zúčastnili zástupci českých firem, které hledají uplatnění na indickém trhu."Čeští exportéři jsou velmi úspěšní na trzích EU, v tuto chvíli ale naše závislost na trzích EU dosahuje 85 procent, což je vysoké číslo a není to úplně bez rizika. Český export se muzí diverzifikovat, aby když přijdou zlé časy na evropské trhy, to dokázali vyrovnat na ostatních trzích. A Indie je ze třetích trhů jedním z nejperspektivnějších," vysvětlil Českému rozhlasu zájem podnikatelů z Česka o indický trh viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
V posledních dvou letech čeští exportéři vyvezli do Indie zboží v hodnotě skoro třicet miliard korun. A chtějí dál pokračovat. Desítky jednání, které čeští podnikatelé v Indii nyní absolvovali, byly podle Radka Špicara z indické strany velmi vstřícné. Důvodem je podle Špicara předeším skvělá pověst tradičních českých značek. Například Tomáš Baťa v Kalkatě založil výrobní zařízení již v roce 1932.
"Ať už je to Škodovka, Tatrovka nebo mnoho dalších. Vědí o nás, že jsme průmyslová supervelmoc. Jsou ochotni spolupracovat a vzájemnou spolupráci, která má stále poměrně velký prostor pro zlepšení, chtějí i nadále rozvíjet. Jsme pro ně důležití také jako partner z Evropské unie. Mají si při vzájemné spolupráci možnost vyzkoušet podnikání s EU, co se týká legislativy, regulace a celkového byznysového klimatu,“ uvedl Špicar. V Indii se podle něj prosazují nejen velké firmy, ale i středně velké a malé podniky.Ministr Petříček také uvítal, že se v roce 2018 vrátila na indický trh značka motocyklů Jawa, která tam byla vždy populární. Motocykl byl navržen ve spolupráci českých držitelů značky a indické společnosti Mahindra. Jde podle něj o skvělý příklad spolupráce mezi českými a indickými firmami.
Ministr zahraničí se během své návštěvy Indie také poklonil památce Indíry Gándhíové a Mahátmy Gándhího, setkal se s ministry zahraničí Malediv a Uzbekistánu a poděkoval honorárním konzulům ČR, kteří působí v Indii, Bangladéši a Nepálu.