Projekt Digitální stopa učí české školáky bezpečnému chování na internetu
Nedávný průzkum ukázal, že čeští školáci mladší 13 let mají profil průměrně na třech sociálních sítích, a to i přesto, že se pod touto věkovou hranicí zaregistrovat nesmí. Přitom podle odborníků platí, že čím mladší uživatelé jsou, o to větší rizika jim na internetu hrozí. Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost v těchto dnech spustil projekt s názvem Digitální stopa, jehož cílem je poradit dětem, jak bezpečně využívat internet a sociální sítě.
Stále více odborníků, kteří pracují s malými dětmi, přitom vyjadřuje obavy nejen o jejich správný emocionální vývoj při častém kontaktu se sociálními sítěmi, ale za stejně vážné považují narůstající procento kyberšikany nebo rizika spojená se sdílením osobních informací.
„Tam najdou i metodiky a další podklady k tomu, aby to i třeba učitel, který s tím nemá velké zkušenosti, dokázal zrealizovat tak, aby to bylo užitečné. Takže jednak jsou tam nějaké metodické podklady, jsou tam k tomu všechny materiály, co jsou potřeba, a i nějaké tipy a doporučení, co je dobré žákům říct, co je dobré zdůraznit," popsal Českému rozhlasu David Kudrna z úřadu pro kybernetickou bezpečnost.
Kyberšikanu řešila v Česku každá čtvrtá základní škola
Kurz je určený hlavně pro žáky pátých a šestých tříd základních škol a jejich aktivity na sociálních sítích. V projektu se ale například děti vůbec nesetkají se světově nejrozšířenější sociální sítí - Facebookem. David Kudrna vysvětluje proč.„Vzhledem k tomu, že tuhle aktivitu máme nastavenou pro pátý, šestý ročník, tak Facebook jako sociální síť pro ně není atraktivní a nebývají tam, netráví tam čas. Proto jsme volili jiné sociální sítě, jako je třeba YouTube nebo Instagram."
Kurz Digistopa se prostřednictvím videa snaží děti upozornit také na kyberšikanu a radí, jak se chovat, pokud ji žáci zažijí. Podle poslední výroční zprávy České školní inspekce řešila právě kyberšikanu každá čtvrtá základní škola, o rok dřív to byla každá pátá.
Z průzkumu operátora O2 a Univerzity Palackého v Olomouci zase vyplývá, že množství dětí na základních školách, které se setkaly s kybernetickou agresí, se proti loňsku zvýšilo o deset procentních bodů na téměř 40 procent.