50. výročí srpnové invaze připomene množství akcí
Koncerty, výstavy, filmové premiéry i speciální rozhlasové a televizní vysílání - to vše v těchto dnech provází připomínku 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa. I po půl století se objevují dosud neznámé archivní materiály a vzpomínky přímých účastníků tragických událostí ze srpna 1968.
Svou dnes už legendární Modlitbu, která se stala neoficiální hymnou odporu vůči sovětské invazi do Československa a zazněla také během statisícových shromáždění v roce 1989, zazpívá Marta Kubišová i na jedné z hlavních připomínkových akcí k 50. výročí. Bude jí koncert na Václavském náměstí v Praze ve výroční den okupace 21. srpna. Vystoupí na něm i řada dalších populárních zpěváků, kteří uvedou mimo jiné protestní písně Karla Kryla. Podle Vojty Dyka by jejich vystoupení mělo vyvolat i debatu o tehdejších událostech a způsobu, jak se s nimi veřejnost vyrovnala během normalizace:
„Hlavně se těším na to, co to třeba vyprovokuje, debaty kolem toho data. Nebyl bych rád, kdybychom já i moje děti vyrůstali v okupaci.“
Večerní koncert bude živě přenášet Český rozhlas. Uzavře tak třináctihodinový maraton vysílání k srpnu 68. V něm už od pondělního večera připomene prakticky minutu po minutě události prvních hodin okupace. Tehdy v nich Československý rozhlas hrál stěžejní úlohu, jako první přinesl zprávu o vstupu tzv. bratrských armád do Československa. Nejtěžší srážky demonstrantů se sovětskými tanky probíhaly v prvních hodinách a dnech okupace právě kolem budovy rozhlasu. Ve speciálním rozhlasovém vysílání nazvaném Znovu68 na to zavzpomínají očití svědkové. V terénu budou i reportéři Českého rozhlasu, vysvětluje šéfredaktor Radiožurnálu Ondřej Suchan:„Budou stát na místech, kde se před padesáti lety děly ty nejdramatičtější věci a budou do vysílání vstupovat jakoby z minulosti. A na to projektu je speciální i to, že jsme se rozhodli vzdát hold našim předchůdcům, proto jsme si vzali jejich techniku. Celé vysílání poběží na mixážním pultu z 60. let a všechny materiály budeme pouštět z magnetofonových pásků.“
Osobní odvahu pracovníků Československého rozhlasu v noci z 20. na 21. srpna roku 1968, díky níž se dařilo v prvních hodinách okupace svobodně vysílat, připomíná i nová rozhlasová hra s názvem "Včera, dne 20. srpna". Tehdejší technici pracovali přímo "pod nosem" okupantů, jak vyplývá i z krátké ukázky:
„Tahle budova je nepřehledný labyrint. Ti mladí kluci kavkazský nevědí ani, kolik je hodin, natož aby se orientovali v tomhle baráku. Studio číslo 7 i s režií tu najde jenom ten, kdo zná rozhlas jako svoje boty. Navíc je přímo nad námi. Když to tady skrytě propojíme, můžeme vysílat i před jejich očima přímo z budovy…“
Srpnovou okupaci podobně připomene i Česká televize, která přiblíží osobní příběhy obyčejných lidí před padesáti lety i jednu z klíčových osobností pražského jara Alexandra Dubčeka. Ve stejnojmenném filmu, který uvede Česká televize v den výročí, populárního politika ztvárnil Adrian Jastraban:„My jsme se hlavně snažili vyčíst ze scénáře, co máme z té postavy vytáhnout. Ta postava je kontroverzní a do tohoto filmu by se všechno nevešlo.“
Ve stejný den bude mít svou filmovou premiéru dlouho očekávaný snímek režiséra Roberta Sedláčka Jan Palach, který vznikl podle scénáře Evy Kantůrkové a přibližuje život studenta, který se na protest proti postupující normalizaci a rezignaci československé veřejnosti po sovětské okupaci v lednu roku 1969 upálil.
A pohled z druhé strany zase přináší snímek mladé ukrajinské dokumentaristiky Anny Kryvenkové Můj neznámý vojín. Před čtyřmi lety našla v rodinném albu fotografie, ze kterých byla důsledně vystřižena jedna postava. Ukázalo se, že jde o jejího prastrýce, který se jako mladý sovětský voják zúčastnil okupace Československa, krátce po návratu do Sovětského svazu ale spáchal sebevraždu.
„On je vlastně obraz a metafora jiných vojáků, kteří byli v Československu. Mohlo se jim stát něco jiného, ale určitě to prožívali.“Film se kromě distribuce v kinech bude 21. srpna promítat i na stěnu Nové scény Národního divadla v Praze. 50. výročí okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy připomíná i řada výstav. V Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze to jsou fotografie Josefa Koudelky. Jeho cyklus Invaze 68 byl důvodem, proč fotograf musel odejít do exilu. Podobně je zaměřená i Koudelkova výstava ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze. Tu doprovázejí i archivní záběry z roku 1968 dalšího exulanta, filmového režiséra Jana Němce.
Koudelkovy fotografie i Němcův dokument jsou světově známé. Naopak poprvé po padesáti letech představil své dramatické fotografie z prvních hodin okupace fotograf Břetislav Hybler. A snímek "Raněný na nosítkách" zvítězil v soutěži o nejlepší archivní snímek roku 1968, kterou pořádal Český rozhlas se společností Czech Photo. Porota ho vybrala z tisíce zaslaných fotografií. Na okolnosti vzniku této fotografie vzpomíná manželka Břetislava Hyblera Eva:
„Já jsem se schovávala před Domem potravin a tam jsem čekala, jestli to přežije. Byl před rozhlasem, tam se střílelo, všude tanky. Z těch fotek jsem pak viděla, jaké hrůzy se tam děly. Oheň, mrtví, bylo to špatné. Hlavně že takové věci se už dnes nedějí.“V příkrém rozporu se vzpomínkami přímých pamětníků srpnových událostí, které na příštích dvacet let ovlivnily život, je postoj mnoha dnešních Rusů k invazi do Československa. Podle posledních průzkumů veřejného mínění si více než třetina Rusů myslí, že sovětská okupace Československa byla správná a více než polovina dotázaných o ní vůbec nic nevěděla. Počet těch, kteří okupaci schvalují, v porovnání s výzkumem před deseti lety dokonce roste.