Čtěte pro dobro své i druhých - v projektu Čtení pomáhá
V České republice se už brzy rozjede velký a štědře dotovaný projekt na podporu čtenářské gramotnosti dětí. Jmenuje se Čtení pomáhá a má ještě jeden důležitý cíl: učit děti filantropii. Jak lze tyto dva celkem dost odlišné záměry naplnit současně?
Projekt Čtení pomáhá chce přimět děti, aby četly kvalitní literaturu, a za každou přečtenou knihu získají virtuální peníze, které věnují na dobročinné účely. Původcem myšlenky je generální ředitel ČEZ Martin Roman, který na se rozhodl věnovat na projekt ze svých soukromých peněz každoročně 10.000.000 korun.
"Vzniklo to tak, že jsem přemýšlel o tom založit nadační fond, z kterého bych podporoval smysluplné věci. A pak jsem četl studii PISA, která srovnávala žáky jednotlivých zemí v oborech přírodních věd, v matematice a čtenářské gramotnosti. Pokud jde o pochopení textu, jsme bohužel výrazně pod průměrem. A v tom okamžiku mě napadlo spojit to dohromady. Děti rády soutěží, stejně jako každý z nás rády něco dostávají, když něco vykonají, tak jsem si řekl, že jim budeme za to čtení jakoby platit. Ony budou mít svůj první výdělek, který si ale nebudou moct nechat a dají ho na nějakou ušlechtilou činnost. Tím se ty peníze nakonec nejenom neztratí, ale pomůžou třeba v těch dětech vychovat i budoucí filantropy,"
vysvětlil Roman. Součástí projektu Čtení pomáhá je seznam doporučených titulů. Ve třech věkových kategoriích porota vybrala vždy dvacet knih, které mohou děti číst a jejichž přečtení se pak prověří pomocí kontrolních otázek, aby za ně čtenář mohl získat peníze, které daruje na dobročinný účel. Roman říká:
"Detaily představíme 8. dubna. Za přečtení jedné konkrétní knihy dostane dítě 50 korun. Virtuálních korun. Dostane je, ale rovnou je prostřednictvím internetové aplikace bude muset přidělit podle vlastní volby charitě. Myslíme si, že děti budou rády, že můžou rozhodnout, jestli koupí slepeckého psa nebo vozík pro někoho nemobilního."Mezinárodní srovnání PISA uvádí alarmující zhoršení čtenářských dovedností českých školáků. Z praktické zkušenosti to potvrzuje i jedna z porotkyň projektu Čtení pomáhá a spisovatelka knih pro děti Alena Ježková:
"Moje zkušenost vychází z kontaktu s dětmi na besedách, kterých ročně absolvuji asi dvacet ve všech koutech republiky, ve velkých i malých městech. Díky tomu mám představu o dětech, bavím se s nimi, ptám se, co čtou. Skutečně bych řekla, že situace je docela tristní. Děti mají menší slovní zásobu, jejich jazyk není tak bohatý, nerozumí základním pojmům, musíte s nimi mluvit velice jednoduše, a nevím jak je tomu u čtení textu, ale málokdy rozumějí komplikovaněji položené otázce."
Seznam doporučené literatury sestavovala porota ve složení Alena Ježková, herec a spisovatel Zdeněk Svěrák, předseda PEN klubu Jiří Dědeček, učitel Martin Valášek, novinář Ondřej Bezr, herec a zpěvák Marek Eben, publicistka Alice Horáčková, ředitel ČEZu Martin Roman a další. Zdeněk Svěrák vysvětlil, že porota nemohla vycházet z vlastní oblíbené dětské četby:
"Dnešní děti jsou jiné a potřebují stručnost. Já jsem třeba chtěl prosadit do nabídky Malostranské povídky Jana Nerudy, které mě velice ovlivnily, ale ostatní mladší mi řekli: to ti dneska děti číst nebudou. Ani Filosofská historie mého zamilovaného Aloise Jiráska neprošla. Čili je třeba vybírat a vědět, jaké ty děti jsou. Myslím, že jsme vybrali knížky, které nejsou upovídané a které by je měly drapnout."
Porotce Marek Eben se zase přiznal, že do seznamu prosadil Milneho Medvídka Pú, ale neuspěl s Biblí. V kategorii čtenářů od 3. do 5. třídy se objevuje z autorů Václav Čvrtek, Karel Čapek, Jaroslav Foglar, Eduard Bass, Daisy Mrázková, Ondřej Sekora, ze zahraničních pak například slavné Mikulášovy patálie, Děti z Bullerbynu od Lindgrenové, Kästnerova Luisa a Lotka, Rawlingové Harry Potter nebo novinka Jirkův tajný klíč k vesmíru od Stevena a Lucy Hawkingových.Seznam doporučených knih projektu Čtení pomáhá se může rozrůst, pokud veřejnost nominuje další tituly. Ze všech registrovaných pak hlasováním vzejde nejoblíbenější kniha.