Letošní Pražské jaro uvede kromě klasiky i jazz, rock nebo etno
Už za necelý týden bude zahájen 65. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Letošní dramaturgie připravila více než 60 koncertů, divadelních představení a dalších akcí, na kterých se představí světoví dirigenti a interpreti. Jeden z nejvýznamnějších hudebních festivalů v Evropě však podle svého ředitele Romana Bělora dává velký prostor i mladých umělcům. Milena Štráfeldová se ho zeptala na letošní dominanty:
"Myslím, že skutečně mimořádnou událostí je vlastně ten prolog Pražského jara, kterým je předsunutý koncert Sira Johna Eliota Gardinera s ansámblem Monteverdi Choir and English Baroque Soloist. Bude proveden v Rudolfinu v neděli 9. května od 20.00 hodin. Tato senzační a legendární sestava zde představí Bachovu mši h-moll a já říkám, že to je koncert sezóny. Je to věc, po které jsme dlouhá léta toužili, a je to určitý paradox, protože všichni víme, že Sir John Eliot Gardiner se tady v Praze představil jako pravidelný dirigent České filharmonie, dokonce i dvakrát na Pražském jaru, a teď se nám tedy představí v té aktivitě, díky které se stal mezinárodně respektovanou hvězdou svého oboru."
Vy jste se zmínil o tom, že Pražské jaro prochází určitou generační proměnou interpretů a dirigentů. Jak se to projevuje?"Nám vlastně končí první dekáda 21. století. Určitě zde vidíte ty velké osobnosti, legendy klasické hudby. Já mám velkou radost, že zde bude Herbert Blomstedt se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, Pierre Boulez se svým Ensemble Intercontemporain nebo André Previn, který vystoupí jako hostující dirigent České filharmonie. Pochopitelně si vážíme spolupráce se zkušenou generací českých dirigentů, kterou zastupuje třeba Zdeněk Mácal. Na druhé straně v programu festivalu vidíte celou řadu mladých tváří, příslušníků mladší střední nebo úplně nejmladší generace. Je to také spojeno s tím, že se prostě začínáme vzdalovat od 20. století a kráčíme směrem ke století 21. A to jsou samozřejmě výzvy, které jsou pro festival a jeho umělecké plánování velmi důležité. My jsme toho svědky i v mezinárodním kontextu, kde dochází i k takovým významným globálním změnám, jako je třeba to, že se probudila Čína a začíná vysílat do světa řadu skvělých hudebníků v oblasti klasické hudby. Čili i my jako Češi se musíme trošku více snažit, abychom obstáli v konkurenci, která je dnes velmi globální. Kromě toho třeba reflektujeme i rostoucí zájem posluchačů - nejen u nás, ale i ve světě - o etnickou hudbu. Proto jsme třeba rádi, že zde máme Anoushku Shankar, která reprezentuje klasickou indickou hudbu."
Pražské jaro už zdaleka nejsou jen koncerty v Rudolfinu, v Obecním domě nebo v kostelích. Kde všude budou probíhat? Například na Staroměstském náměstí?"To je open-air koncert, který jsme připravili pro Pražský maratón. Tam v sobotu 8. května v podvečer vystoupí legendární česká rocková formace Blue Effect s kytaristou Radimem Hladíkem. Je ale pravda, že ty dva historické pražské sály nejsou jedinými pódii. Pražské jaro samozřejmě využívá řadu dalších míst, je to Pražská křižovatka, kostel sv. Šimona a Judy, Kongresové centrum, kde 13. května vystoupí jazzová zpěvačka ze Spojených států Dianne Reeves. Prostě těch scén Pražského jara je mnoho, nechceme. aby to bylo jenom Rudolfinum nebo Obecní dům, i když to jsou pro nás svatostánky."