Petr Benčík věří v obhajobu titulu

Petr Benčík, foto: ČTK

Čeští cyklisté budou o domácí tituly letos bojovat na slovenských silnicích. Šampionát se totiž na konci června uskuteční v Trenčíně a jeho okolí. Zlatou medaili z královského závodu s hromadným startem na něm bude obhajovat Petr Benčík.

Petr Benčík,  foto: ČTK
ČR nemá pro cyklistiku zrovna ideální polohu. Chybí jí velké hory a navíc je zde poměrně dlouhá zima. Tento handicap si uvědomuje i Petr Benčík.

"Španělé a jižani jsou přirozeně v teple a tak nemusí nic řešit. My tady sledujeme dlouhodobé předpovědi a když to vypadá, že bude tři týdny sněžit, jako tomu bylo letos, tak se snažíme narychlo sehnat letenku třeba na Mallorku nebo na Kanáry a tam trénovat. Samozřejmě se také dá trénovat tady ve třech stupních a mezi sněhovými vločkami, ale podle toho potom ten trénink vypadá. Tělo je totiž po 14 dnech tak unavené, že veškeré parametry jsou na nule."

Obhájce republikového titulu v letošní sezóně závodí za tým PSK Whirlpool - Author. Do něj přišli i zahraniční posily s dopingovou minulostí - Němeci Danilo Hondo a Patrik Sinkewitz. Benčík ovšem zvýšenou konkurenci rozhodně vítá.

"Má to dvě stránky. Za prvé je nás hodně, takže často jezdíme na dvě party a řevnivost je menší. Druhá věc je, když je nějaký vrchol. To potom mají všichni postaráno o motivaci, protože dříve jeli na závody automaticky a teď musí prokázat nějakou výkonnost. Já si myslím, že je to správné a je to jasný posun vpřed, protože kluci ví, že když nebudou dobří, tak na závody nepojedou, nevydělají si peníze a to je největší motivační prvek."

Vašimi prioritami jsou MR a MS. Znamená to, že před etapovými závody dáváte přednost jednorázovým závodům?

"U mě je to ovlivněné, protože nejsem excelentní časovkář, takže se víceméně snažím etapovým závodům vyhýbat. Více mě sedí těžší a delší jednorázové závody jako je např. Praha - KV - Praha nebo MR, které je vždycky těžké. Tam vím, že mohu udělat výsledek, což má přínos pro mě i tým."

Čeští cyklisté, kteří se probojují na MS, mají značnou nevýhodu. Startují totiž vždy max. ve dvou, zatímco velmoci typu Španělska, Francie či Itálie mohou nasadit až devět jezdců a jejich lídři tak mohou spoléhat na pomoc ostatních. Naši si naopak o týmové taktice mohou nechat jen zdát.

"Bohužel nejsme cyklistická velmoc, ale na druhou stranu si myslím, že třeba Roman Kreuziger je příkladem, že i u nás může být závodník v absolutní světové špičce. Zrovna na MS je to handicap, nicméně pokud tam člověk přijede v optimální formě, tak má šanci. Samozřejmě také záleží na profilu, na rovině se tam bude těžko dostvat, ale v těžkém kopcovitém závodě to pro jednotlivce zase takový problém není."

Když jste zmínil Kreuzigera, kam až sahá jeho potencil, může se prosadit i na nejtěžších etapácích - Giru, Tour de France a Vueltě?

"Jak znám Romana, tak bude mít jen ty nejvyšší ambice ve všem. Po otci zdědil zarputilost a tah na branku, jde za úspěchem hlava nehlava a to je u něj tak výrazná vlastnost, že jí přebíjí úplně všechno."

Současnou cyklistiku neprovází jen obrovská dřina, ale se zvýšeným provozem na silnicích také značný hazard se zdravím. Petr Benčík potvrzuje, že na zahraničních silnicích se cítí daleko bezpečněji.

"Jak neustále cestujeme po světě, tak se mi např. v Holandsku stane, že za mnou jede auto třeba 6 km. elou dobu neudělá jedinou věc, kterou by mě ohrozilo. Jsou tak prostě vychovaní a ještě vám fandí. Fungují tak úplně všichni. Když to není široká silnice, tak za vámi jedou až k nejbližší křižovatce, kde jim můžete uhnout. U nás je to nejdříve pískání gum, pak podřazení a myška. Je to problém a je to bohužel horší a horší."

Autor: Jan Hloch
klíčové slovo:
spustit audio