Drsná kampaň má snížit počet mrtvých na českých silnicích

Foto: ČTK

V Česku startuje propagační kampaň ministerstva dopravy. Drsné záběry plné krve mají snížit počet mrtvých na silnicích. Dopravní nehoda se na našich silnicích stane každou třetí minutu, každou druhou hodinu je těžce zraněn člověk, každou osmou hodinu někdo umírá. Kampaň stála 150 milionů korun a ministerstvo dopravy muselo vysvětlovat, proč je režisérem Filip Renč, který pracoval v předvolební kampani pro ODS.

Foto: ČTK
Podle ministerstva znělo zadání: vyvolat u lidí mrazení v zádech. A tomu vyhověly právě návrhy Renče, přestože existovaly levnější nabídky. Klipy se nevyhýbají smrti dětí, ani záběrům těžce zraněných. Ukázku a natáčení přiblížil na webu tn.cz režisér Filip Renč.

Foto: ČTK
"My teď připravujeme velký záběr, kdy mladí lidé jedou ze svatby, jsou pod vlivem drog a nedají přednost autobusu, který je z boku smete. Připravujeme auto k nárazu. Má vyndaný motor, je tam pyrotechnika, která v momentě nárazu vybouchne. Auto bude tlačené lanem a v autobuse sedí kaskadér, který do toho asi v 90ti kilometrové rychlosti narazí. My chceme, aby to působilo co nejsyrověji, dokumentárně. My to točíme hodně live, bez nějakých speciálních triků a efektů. Dokonce jsme měli i havárii, kdy Jirka Kuba seděl za volantem a ve 110ti kilometrové rychlosti to na křižovatce nakouřil do dalšího auta. Já myslím, že ta kampaň má být odstrašující, že by se na to měli lidi podívat a opravdu si sednout za volant, nedat si panáka, připoutat se, dát autosedačku. To nesmí být jemný, takové bylo i zadání."

Foto: ČTK
Propagační akce bude podle ministra dopravy Aleše Řebíčka zaměřena především na tři oblasti - agresivitu za volantem, jízdu pod vlivem alkoholu či drog, používání bezpečnostních pásů a autosedaček. Kampaň je inspirována podobnými akcemi v zahraničí, především v anglosaských zemích. Na koho nezapůsobí připravené spoty, asi by neměl mít řidičský průkaz, řekl ministr Řebíček.

"První výsledky budou snad hned, ale statistické vyhodnocení budeme muset udělat 1. října 2009."

Foto: ČTK
Podle dopravních psychologů zachrání v zahraničí podobné kampaně pět až sedm procent lidských životů. Pokud by měla akce podobný účinek i u nás, mohlo by jít o 60 až 75 lidí ročně. Autoři kampaně počítají s možnou kritikou přílišné krvavosti klipů. Podle lékařů je však skutečný obraz nehod ještě drsnější. Dopravní psycholog Karel Havlík se neobává ani vlivu na děti.

"Tahle kampaň zejména na děti mladšího věku může působit odpudivě a může vyvolávat negativní emoce, ale když to rodiče dětem vysvětlí, tak i tahle brutální kampaň by mohla mít do budoucna kladný vliv na dopravní chování dětí v dospělosti."

Kampaň představí 76 televizních a 320 rozhlasových spotů. Ty mají podobu výpovědi člověka, který nehodu zažil a například při cestě na dovolenou ztratil své blízké. Kampaň potrvá do roku 2010. Česko se zavázalo, že do tohoto roku sníží počet obětí nehod na 650 za rok. Loni přitom zemřelo 1123 lidí.