Pražské metro jezdí až do Letňan

Фото: ЧТК

Pražské metro je zase o něco větší. Ve čtvrtek se rozrostlo o další tři stanice. Souprava s cestujícími vyjela přesně v 16 hodin 18 minut a byli tak první, kteří mohli vidět nové stanice Střížkov, Prosek a Letňany. Pražské metro teď měří už skoro 60 kilometrů.

Foto: ČTK
Nový úsek měří 4 kilometry 600 metrů a stál 15,5 miliard korun. Obslouží oblast, v níž bydlí asi 50 tisíc lidí. Konečná stanice v Letňanech končí v polích. Ale to má svůj důvod. V Letňanech vzniklo velké záchytné parkoviště pro 700 automobilů a nový autobusový terminál, ke kterému budou zajíždět linky ze středních Čech.

"Severní terasa dnes reprezentuje obrovskou cílovou populaci. Žije tu sto tisíc obyvatel města. Denně dojíždí právě na letňanskou terasu ze severní části a severovýchodní části středních Čech další desítky tisíc lidí, kteří v Praze pracují,"

řekl pražský primátor Pavel Bém. A generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák dodal, že nový úsek metra se podařilo dokončit v předstihu skoro čtyř měsíců.

Foto: ČTK
"Díky těmto třem stanicím systém pražského metra dosáhne téměř 60ti kilometrů a celkového počtu stanic 57 a myslím si, že pro tuto část města je to velmi významný přínos pro dopravní obslužnost."

Metro bude navíc jezdit častěji. Ve špičkách bude mít interval 115 sekund. Každá z nových stanic z dílny architekta Patrika Kotase je charakteristická svým vzhledem. Dominantou stanice Prosek jsou mohutné ocelové sloupy. Letňany charakterizuje strop, který vypadá, že se pohupuje. Střížkov tvoří ocelová konstrukce a velké prosklené plochy. Svým tvarem připomíná trup velryby, přiblížil stanici architekt Kotas.

"Tady se naskytla na trase C historicky druhá možnost po stanici Vyšehrad, aby denní světlo vstoupilo do metra. A obráceně, aby nástupiště a interiér metra se otevřel do vnějšího prostředí, takže jsme se pokusili toho využít."

Jak už jsme se zmínili, konečná stanice C je zatím v polích. Podle slov primátora Pavla Béma není vyloučené využití místa i při možném konání olympijských her:

Pavel Bém  (uprostřed),  foto: ČTK
"Letňanská terasa sebou přináší řadu velkých urbanistických výzev. V souvislosti s olympiádou se diskutuje o postavení moderního univerzitního kampusu, olympijské vesnice, která by se proměnila druhý den po olympiádě v univerzitní zázemí, v moderní vysokoškolské koleje."

Pražské metro slouží obyvatelům a návštěvníkům české metropole od 9. května 1974, kdy byl otevřen první úsek metra mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (dnes Florenc) na trase C. Pražané však snili o podzemní dráze už dlouho před tím. Už roku 1898 Ladislav Rott, majitel známé pražské železářské firmy, navrhl městské radě, aby současně s budováním kanalizační sítě stavěla i podzemní dráhu. Elektrické podniky to však zavrhly. I další návrhy končily nezdarem. Až v červnu 1965 rozhodla vláda vybudovat v Praze systém podpovrchové dopravy. Po zhodnocení expertiz odborníků dala přednost výstavbě metra. Bez toho si dnes Pražané neumí život ani představit a jeho výstavba bude pokračovat. Do dvou let by měly začít práce na prodloužení trasy A k letišti Ruzyně. Do budoucna se také počítá s výstavbou jižní trasy D.