Obrněné transportéry jako nekonečný příběh
Největší armádní zakázka v historii: transportéry za 25 miliard. Tak zněl název rubriky, ve které jsme vás o plánovaném výběrovém řízení na vojenská vozidla informovali v květnu 2005. Tehdy vláda po několika letech úvah rozhodla o vypsání tendru. Uběhly tři roky a o dodávce se po mnoha peripetiích stále ještě jen jedná. Proč?
Až 234 nových obrněných transportérů v ceně do 25 miliard korun plánovala česká armáda doplnit do své výzbroje na jaře 2005. Rok poté ministr obrany Karel Kühnl podepsal kontrakt na 199 vozů firmy Steyr za více než 23 a půl miliardy. Nelibost vzbudil fakt, že k podpisu došlo těsně po volbách a odstupující ministr ve vládě reprezentoval stranu, která propadla. Byl však stále ministrem a dotáhl do konce práci, kterou ve finále zdrželo prošetřování stížností neúspěšných uchazečů. Budoucí hlavní vládní strana – Topolánkova ODS - přes kritiku tohoto postupu slíbila závazek respektovat. Koncem loňského roku ale Topolánkův kabinet smlouvu přece jen vypověděl. Jako důvod uvedl zpoždění dodávky prvních strojů a neúspěch transportéru Pandur v kontrolních zkouškách.
Tuto středu se komplikovaná záležitost vrátila téměř na začátek. Česká vláda by možná přece jen koupila transportéry, ale jen asi v polovičním množství. "Ale to, co jsme stanovili jako nezbytnou podmínku, je to, aby nás dodavatel přesvědčil o své schopnosti dodat ta vozidla v takové technické specifikaci, jakou požadujeme. Jinými slovy, aby prošel ověřovacími zkouškami," vysvětluje náměstek ministryně obrany Martin Barták. Podle samotné ministryně Vlasty Parkanové postoj vlády ovlivnila předtím odmítaná ochota Steyru přistoupit na testy ve Vojenském opravárenském podniku ve Šternberku. "Dráhu setrvalých ústupků jsme zastavili. Nejsme to my, kdo ustupuje. Prakticky do toho budoucího vývoje jediným naším ústupkem je to prodloužení v čase. Dostali jsme se do situace, kdy ústupky musela začít dělat druhá strana."
Mluvit o dohodě je podle vládních činitelů více než předčasné, premiér Topolánek byl ochoten jen připustit, že vše je na dobré cestě. Součástí této cesty by mělo být i snížení počtu kupovaných strojů asi na polovinu. Při zachování maximální ceny za kus by tak téměř na polovinu klesla i původně dohodnutá cena. Resortní činitelé mluví o úspoře v prospěch jiných výdajů na vybavení armády. Ministryně Parkanová odmítá kritiku, že by vojsko nevědělo, kolik vozidel vlastně potřebuje a zdůrazňuje, že 107 uvažovaných kusů není počet optimální, ale minimální.Vážnější, než kritika ze strany politických oponentů by však mohla být hrozba obchodních sporů, varuje stínový ministr obrany, sociální demokrat Petr Hulínský. "Opětovné uzavření kontraktu za změněných podmínek bez výběrového řízení by mohlo opravdu zavánět obcházením zákonů a především bychom se mohli vědomě připravovat na situaci pro konkurenční firmy a jejich mezinárodní žaloby." A finská společnost Patria, která v původním tendru neuspěla, už také záhy deklarovala připravenost předložit novou nabídku.