V Telči vystavuje světově proslulá "malířka cikánů" Míla Doleželová
Česká Frída Kahlo - tak hodnotí malířku Mílu Doleželovou odborníci. Přirovnávají ji tak ke světoznámé autorce monumentálních, expresívních obrazů ve stylu původní mexické kultury. Životním tématem Míly Doleželové byli cikáni, na stovkách kreseb a obrazů zachytila jejich emocionalitu i tradice. K nedožitým pětaosmdesátinám uspořádala výstavu z jejích děl Městská galerie Hasičský dům v Telči. Slovo má Milena Štráfeldová:
Tvůrčím krédem Míly Doleželové byla svoboda a nezávislost. V roce 1954 proto odešla z Akademie výtvarných umění a usadila se v opuštěné cihelně na Vysočině. Ačkoliv žila v nuzných poměrech, věnovala se výhradně výtvarnému umění. V 50. a 60. letech se pro ni podle autora její monografie Ivana Žlůvy stali ústředním tématem Romové:
"Ona se s Romy setkávala v podstatě už jako dítě, ale v roce 1949, kdy byla na Slovensku, se s nimi setkává už poměrně často. A začíná taková série kreseb Romů při jejich životě, odpočinku a tak dále."
Postupně tak vznikl unikátní soubor asi šesti set obrazů. Zlom v umělecké kariéře Míly Doleželové nastal v roce 1966, kdy měla výstavu v Galerii Vysočiny v Jihlavě. Velký soubor jejích obrazů tehdy koupil americký galerista. Začal také propagovat její dílo ve světě, takže Doleželová na přelomu 60. a 70. let vystavovala na Floridě, v Chicagu i v Mexiku. Mohla také zakoupit dům v Telči, kde žila a tvořila dalších dvacet let, až do své smrti v roce 1993. Podle telčské místostarostky Hany Müllerové si ji město dodnes připomíná:
"Připomíná si ji samozřejmě tak, jak je to nejlepší, jejími výstavami. Výstava, která teď probíhá, je už několikátá. Navazuje na loňskou velkou retrospektivní výstavu, kterou pořádala Galerie Vysočiny v Jihlavě. Ale už předtím, asi před pěti lety, byla také výstava v Telči."
Přestože v posledních desetiletích byla už proslulou malířkou, dožila Míla Doleželová v osamění. Národní galerie neměla zájem o její souborné dílo, nepřevzalo je ani brněnské Muzeum romské kultury, takže zhruba 450 obrazů nakonec odkázala řádu dominikánů. Ti také splnili její přání a v jihlavském dominikánském klášteře byla asi tři roky stálá galerie jejích obrazů. Jak ale připomíná Ivan Žlůva, část z nich pak propadla jako zástava při rekonstrukci kláštera na hotel:
"Dominikáni nebyli schopni všechno uhradit ze svých prostředků, proto tedy část postoupili jihlavským Průmyslovým stavbám. Je to nadace a ta vlastní tuším asi 143 obrazů."
Ze sbírek dominikánů pocházejí i kresby, které jsou dnes vystaveny v Telči. Podle místostarostky Müllerové se uvažuje o tom, že v telčské zámecké konírně by po rekonstrukci mohla vzniknout výstavní síň s díly Míly Doleželové.
"Ministerstvo kultury vyčlenilo asi 17 obrazů z dědictví dominikánů, takový ucelený soubor těch nejhodnotnějších děl, který nesmí být roztržen, a počítá se s ním do Telče."