Armáda stále nemá transportéry, nastupují sankce

Jednu z historicky největších zakázek české armády provází komplikace. Netrpělivě očekávané obrněné transportéry Pandur II od rakouské zbrojovky Steyr, jejímž vlastníkem je americká společnost General Dynamics, dostane armáda se zpožděním. Ministerstvo obrany hodlá vůči výrobci uplatnit sankce. Pokračuje Zdeněk Vališ.

Armáda má během čtyř let dostat od rakouského výrobce 199 nových obrněných transportérů Pandur II. Ty mají nahradit transportéry OT – 64, které v armádě slouží od poloviny šedesátých let minulého století a podle dnešních požadavků na bojové operace jsou už beznadějně zastaralé. Prvních 17 nových vozidel měla armáda převzít nejpozději minulý pátek. Nestalo se tak. Při kontrolních zkouškách byla totiž zjištěna řada nedostatků. A to ještě Pandury čekají přísné vojskové zkoušky, které mají ověřit chování vozidla v terénu a při střelbách. Podle mluvčího Ministerstva obrany Andreje Čírtka ohrozí zpoždění dodávky reformu české armády.

„Nedodání transportérů znamená, že musíme při výcviku i v misích používat techniku, která je k dispozici, která je starší a která není ideální. Vzhledem k tomu, že kořenem reformy armády je její vybavení novou technikou, tak v tomto smyslu je reforma ohrožena.“

Zatím není jasné, kdy armáda Pandury převezme. Zpoždění dodávky přitom umožňuje odstoupení od smlouvy. Jenže sáhnout k takovému kroku je dnes nereálné, protože vojáci vozidla nutně potřebují. Firmě Steyr ale účtuje Ministerstvo obrany od 1. prosince penále za každý den zpoždění. Výše je prý předmětem obchodního tajemství. Je ale pravděpodobné, že za několik měsíců by se pokuta mohla pohybovat v řádu desítek milionů korun. Připomeňme si, že celý kontrakt na dodávku transportérů má hodnotu více než 23 miliard korun. Rakouská strana se brání. Podle mluvčího zbrojovky Jana Piskáčka jsou transportéry plně bojeschopné a závady jsou prý jen formální.

„Nenazýval bych to nedostatky. Jde převážně o závady administrativního či technického charakteru. Jsou zde například určité neshody v dokumentaci. Jde v převážné většině o formality.“

S tímto tvrzením zase nesouhlasí mluvčí ministerstva Čírtek

„Neshody nejsou jen papírového rázu, ale týkají se i vlastností výrobku. Je tedy nutné, aby firma výrobek změnila, částečně předělala. A to nějakou dobu trvá.“

Asi 40 procent transportérů pro českou armádu chce firma Steyr vyrobit v Česku. Na výrobě se mají kromě subdodavatelských firem podílet zejména vojenské podniky v Novém Jičíně a ve Šternberku. I to byl ostatně jeden z důvodů, proč Steyr porazil ve finále výběrového řízení na dodávku transportérů finskou společnost Patria. Celkem mají české podniky získat zakázky za deset miliard korun. A to je podle šéfa Asociace obranného průmyslu Jiřího Hynka opravdu hodně.

„Jedná se vlastně o objemově nejvýznamnější zakázku s výrazným podílem českého obranného průmyslu.“

I české firmy ovšem mohou pocítit negativní důsledky zpoždění dodávky transportérů.

„Mají-li firmy dobré smlouvy s firmou Steyr a nezavinily zpoždění, neměly by být teoreticky postiženy. Prakticky se ale domnívám, že Steyr může zkoušet na ně přenášet svůj problém, minimálně v oblasti opožděných plateb. Jestliže firmy již investovaly do vývoje, mají v tom utopené peníze, je pro každá opožděná platba velmi špatným signálem.“

Smlouvu se Steyrem podepsal loni tehdejší ministr obrany Karel Kühnl z Unie svobody. Rychlé uzavření kontraktu tehdy provázela vlna kritiky. Kritici mimo jiné uváděli, že Pandur II je přepracovaná osmikolová verze Panduru I, která je stále ve stádiu vývoje. Na světě je pouze několik prototypů, které nikdy nebyly vyzkoušeny v bojové akci. Starší typ Panduru je zaveden do výzbroje armád Belgie, Rakouska, Kuvajtu, Slovinska a disponuje jimi i armáda USA. Nový Pandur má větší vnitřní prostor a větší nosnost zbraňových systémů. Na základě zkušeností z vojenských misí má dvojité dno, které zvyšuje bezpečnost posádky proti účinkům pozemních min. Vozidlo samozřejmě dokáže plavat. Kritici ale zároveň připomínali, že Portugalsko si také objednalo nový typ Panduru a přišlo to prý mnohem levněji.