Nehod je méně, silniční zákon přesto vyvolává odpor

Málokterá právní norma zalomcuje společností tak silně, jako se to povedlo novému silničnímu zákonu, platnému od letošního 1. července. Už několik dní plní stránky novin a vysílací čas elektronických médií, a má jak své zapálené zastánce, tak i odhodlané odpůrce. Není divu: účastníkem silničního provozu je alespoň občas každý.

Značka Peugeot je čtvrtá nejkradenější v ČR
Pondělí bylo desátým dnem platnosti nové podoby silničního zákona, který zavedl mnohem vyšší pokuty a přidal k nim systém trestních bodů, kterých může řidič nasbírat maximálně dvanáct a pak ztrácí řidičské oprávnění. Což mu ale hrozí i za dvě špatná parkování za rok. Zatímco dřívější změny vyhlášek a později zákona o provozu na pozemních komunikacích byly přijímány jako informace, o nichž nemá smysl příliš diskutovat, tentokrát kolem něj hoří opravdové vášně. Až do té míry, že premiér Jiří Paroubek, jehož vláda normu navrhla a prosadila, se už druhý den po jeho uvedení do praxe v televizi vyslovil pro brzkou úpravu zákona, tolerantní přístup policie a případnou amnestii na přestupky.

Potíž je v tom, že policie má podle tohoto zákona svázané ruce a nemohla by být tolerantnější, ani kdyby chtěla. Trest za překročení povolené rychlosti už není otázkou posouzení konkrétního policisty: postih má bez výjimky následovat pokaždé, co byl limit byť jen symbolicky překročen. Což, jak se ukazuje, je problém i pro samotné hlídky, které nedisponují dostatečně přesnými přístroji. Jinak ale policie na obsahu zákona nic měnit nechce. Podle Pavly Kopecké z tiskového oddělení Policejního prezidia jsou silným argumentem v prospěch zákona jednoznačně pozitivní statistiky:

"Za posledních 9 dní tohoto roku došlo ke značnému snížení počtu dopravních nehod, také počtu usmrcených osob, ale také zjištění alkoholu za volantem. Oproti minulému roku došlo ke značnému snížení dopravních nehod, a to o 1617. A usmrcených osob bylo o 25 méně. Oproti předchozím rokům, od roku 2003, je to nejnižší počet jak tedy dopravních nehod, tak počet osob usmrcených."

Na tom podle ní nic nemění ani tragická bilance uplynulého víkendu, kdy od pátku do neděle zemřelo na českých silnicích sedm lidí. Tedy podobně jako loni, ale méně, než předloni.

"V roce 2005 v pátek a v sobotu to bylo pět osob a v roce 2004 o víkendu - pátek, sobota a neděle - to ale bylo osob dvanáct."

Motoristický novinář Robert Vašíček patří mezi odpůrce nového zákona a je iniciátorem občanského sdružení ChceteZměnu.cz, jehož internetovou stránku za tři dny navštívily desetitisíce čtenářů. Podle jeho názoru je uklidnění na silnicích pouze dočasné a na podzim očekává opačný efekt.

"Ten okamžitý přínos silničního zákona byl nesporně pozitivní v tom, že se snížila nehodovost a úmrtnost na českých silnicích. Nicméně je to za cenu, že se po silnicích pohybují vystresovaní řidiči, kteří mají strach z bodů a z vysokých pokut a pak se to bohužel projevuje i v tom, jako se stalo včera, že na silnicích umřelo pět lidí, což je bohužel špatná bilance... že pak ten Papiňák, nebo ten hrnec, zkrátka bouchne. Nedokážu si představit, že podle současných striktních pravidel pod tím tlakem jak jsou řidiči stresováni, že budou jezdit v září v plném provozu."