Expedice Roden sleduje stopy československých válečných letců
Na dvanáctidenní cestu do Británie nazvanou Expedice Roden 2006 se vydává devět členů a příznivců Klubu historie letectví z Jindřichova Hradce. Klub dokumentuje osudy československých válečných letců za druhé světové války a tentokrát ho čeká cesta dlouhá asi 5500 kilometrů. Více uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.
"Jde o Josefa Dygrýna-Ligotického. Ten se sice narodil v Praze, ale řadu let ho vychovávala teta poblíž Humpolce, což je nedaleko Jindřichova Hradce. Pro úplnost, on zahynul v roce 1942 v Lamanšském průlivu. Zaměříme se také na Josefa Klobučníka, který měl vztah k Deštné u Jindřichova Hradce, který zahynul poblíž Rodenu a podle této lokality jsme také nazvali naši letošní expedici. Nejvíc nás asi zajímá postava Viléma Götha, který byl z Dačic. Ten zahynul během operačního letu v roce 1940 v troskách svého letounu. Takže všichni tři měli nějaký vztah k našemu regionu a proto pátráme po jejich osudech."
Jak to pátrání probíhá?
"Sbíráme informace kde se dá, jsme v kontaktu se Svazem letců. Každoročně se v Jindřichově Hradci také koná setkání válečných veteránů, kde čerpáme informace. Pak samozřejmě hledáme také v archivech. Jsme i v kontaktu s britskými historiky, kteří nám informace poskytují."
S historiky se na expedici vydává mimo jiné policista - specialista na zbraně, fotograf, voják záchranného praporu, kuchař i televizní reportér. V plánu je totiž vytvořit o cestě i pátrání dokument.
Loni členové klubu historie letectví spolupracovali při průzkumu místa dopadu čs. bombardovacího letounu B-24 na Orknejských ostrovech, v němž v roce 1945 zahynula osmičlenná osádka 311. bombardovací perutě. Britové také vyzvedli z jezera Doon trosky letadla, v němž v roce 1941 zemřel čs. stíhací pilot František Hekl. Teď se pokoušejí z fragmentů stroje rekonstruovat původní podobu Heklova letounu Spitfire. Členové expedice tak budou moci jako jedni z prvních zdokumentovat veškeré záchranné práce. Navíc britští historici detailně zmapovali hledání a vyzvedávání vraku. Jak dodal Aleš Hazuka, klub se už vypravil na 12 zahraničních cest.
"V podstatě se nám za tu dobu podařilo zmapovat téměř celou Francii, Belgii, Nizozemsko, Německo, Slovensko, Polsko a podstatnou část Anglie, teď nám zbývá ještě Skotsko. Podařilo se nám zadokumentovat několik stovek hrobů čs. válečných letců, některé byly nebo jsou více či méně zapomenuté, takže jsme to nafotili a přinesli tyto informace k nám do ČR, kde s nimi dále pracujeme. Naší snahou je vytvořit z těchto dokumentů velmi zajímavou expozici, kterou bychom chtěli představit veřejnosti. Ale není to otázka letošního roku, protože je to velmi nákladné prezentovat. Počítáme, že tak do dvou tří let bychom z toho chtěli udělat ucelenou sbírku. Podařilo se nám přivézt různé artefakty, získali jsme i fragmenty vykopaných strojů a tak dále, takže to je součástí naší sbírky."