Dva mrtví. Tragická nehoda vlaků u Perninku. Vlak měl podle inspekce čekat
Dva mrtví, z toho jeden občan Německa, 24 zraněných, taková je bilance tragické srážky dvou vlaků u Perninku. Vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl v Perninku čekat na protijedoucí vlak, což se nestalo.
Policie už jednoho ze strojvůdců zadržela. "My jsme si především poslechli nahrávku mezi strojvedoucími a dirigujícím dispečerem, což jsou nahrávky o tom, jak se na trati měla organizovat drážní doprava. A z nich opravdu vyplynulo, že vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl ve stanici Pernink čekat na protijedoucí osobní vlak, a to se nestalo." uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Provoz na trati závisí jen na komunikaci s dispečerem
Na trati, kde se tragická nehoda stala, není žádné zabezpečovací zařízení, které by bránilo nebo upozornilo strojvůdce, že na trať nemá vjet. Vše tak závisí jen na komunikaci s dispečerem. Podle svědků si strojvedoucí asi chybu uvědomil, protože po srážce seděl s hlavou v dlaních a vzlykal: co jsem to udělal.
Kabiny obou vlaků byly zcela zničené. Předběžnou škodu vyčíslila drážní inspekce podle Kučery na 20 milionů korun.
"Na jednom z vlaků se zasekl rychloměr na rychlosti 47 kilometrů v hodině. Vzhledem k tomu, že je na trati rychlost 50 km/h, dá se předpokládat, že ta srážka byla do 100 km/h. To je poměrně velká rychlost, při které se vlaky srazily. Stanoviště jednoho z vlaků je zdemolované, dokonce Regionova, ten vlak, který jel od Karlových Varů, byl po té srážce posunutý o 12 metrů směrem zpátky do trati, z toho vyplývá, jak velký náraz to byl."
Srážka v horském terénu, hasiči a záchranáři museli všechno přinést ručně
Soupravy se srazily necelý kilometr od nádraží. První ze spojů jel z Johanngeorgenstadtu do Karlových Varů, druhý se pohyboval v opačném směru. Jak dodala nezávislá starostka Perninku Jitka Tůmová, nehoda se stala v horském nepřístupném terénu.
"Z obou stran tratě je lesní porost vysokých smrků, trať se klikatí. Z jedné strany jsou strmé svahy, na druhé straně zase příkré stráně směrem nahoru na Perninský vrch. Záchranáři a hasiči se na místo museli dostat po kolejích. Museli všechno donést ručně, nebylo tam možné zasahovat technikou, která by zásah usnadnila."
Sražené vlaky už Správa železnic v noci odstranila z trati, a ta je znovu v provozu. Starostka Tůmová ocenila, jak se záchranou pomáhali dobrovolní hasiči i lidé z Perninku.
"Neváhali a přišli pomoci. Někdo jezdil čtyřkolkou a vozil lidi bez zranění nebo lehce zraněné směrem k nádraží, kde bylo vytvořeno zázemí, kde záchranáři ošetřovali zraněné. Přijely tam sanity, přiletěly vrtulníky. Ty odlétaly do nemocnic Plzeň, Ústí a Chemnitz."
Vážně zranění jsou ve stabilizovaném stavu. Zranění převezení do karlovarské nemocnice byli po ošetření propuštěni do domácí péče.
Srážky vlaků většinou končily bez obětí
Za posledních deset let došlo k devíti srážkám vlaků. Většinou se obešly bez obětí na životech, pouze v roce 2011 ve Vodňanech na Strakonicku zemřela při srážce jedna cestující a dvacet utrpělo zranění.
Lidé na železnici však umírají i na přejezdech, při pokusech o sebevraždu nebo nešťastnou náhodou. Loni v Česku na drahách zemřelo 247 lidí, meziročně o osm procent více.