Česká auta patří k nejstarším v Evropě, hůř jsou na tom jen čtyři země
Čeští řidiči vlastní jedny z nejstarších aut v Evropě. Z údajů Svazu dovozců automobilů vyplývá, že Česko má v Evropě pátý nejstarší vozový park. Loni se zvýšilo průměrné stáří osobních vozů na víc než 15 let. Důvodem je dovoz starých ojetých automobilů i pandemie koronaviru.
Ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů vyplývá, že v Česku stále přibývá aut na počet obyvatel. Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo ke konci loňského roku registrováno 6 milionů 130 tisíc osobních automobilů. Celkem tak připadá 573 aut na tisíc obyvatel.
Jejich průměrné stáří se ale zvýšilo na 15,28 roku. Je to o čtyři roky více, než činí průměr v Evropské unii. Ještě staršími automobily jezdí už jen v Estonsku, Řecku, Litvě a Rumunsku. Mladší auta než v Česku tak jezdí i v sousedním Slovensku či Polsku.
Vliv na stárnutí českého vozového parku loni měla i protikoronavirová opatření, kvůli kterým obchodníci prodali méně nových vozů – necelých 203 tisíc, což je to téměř 19 procent méně oproti předešlému roku.
Ojetiny ze zahraničí
Především ale ke stárnutí vozového parku v Česku přispívá skladba dovozu ojetých vozidel do Česka ze zahraničí.
„Ojetiny nám zareagovaly bohužel tak, že jejich skladba je ještě starší. Máme tam přes 23 procent vozidel individuálně dovezených nad 15 let stáří,“ řekl Českému rozhlasu tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný s tím, že výrazně vzrostl i počet vozidel nad deset let stáří. Podle statistik se jich v nabídce ojetých vozů loni objevilo více než 54 procent.
Za posledních 10 let auta v Česku zestárla v průměru o necelé tři roky. Meziročně to bylo zhruba o 4 měsíce.
Klesající nabídka
V důsledku pandemie koronaviru v letošním roce nabídka ojetých aut na českém trhu klesá. Jejich počet se v únoru proti lednu snížil o více než 12 tisíc na 82 tisíc aut. Jejich obvyklá cena (tedy střední hodnota ceny) naopak stoupla o 9000 Kč na 169 tisíc korun. Vyplývá to z údajů skupiny AAA Auto.
"Z našich dat vyplývá, že na trhu již delší dobu chybějí ojetiny, zejména pak ty nejžádanější a v zajímavých specifikacích. To je i důvodem, proč jejich ceny za poslední rok vzrostly," uvedl provozní ředitel skupiny Petr Vaněček.
Zdražily tak i nejžádanější Škodovky. Například Fabie od loňska podražily o 13 tisíc korun na 92 tisíc korun, Octavie o deset na nejčastějších 169 tisíc a Superby dokonce o 20 tisíc korun na 329 tisíc. Značky Škoda tvoří jednu třetinu osobních automobilů v Česku.