Správa železnic modernizuje železniční přechody. Na nehodách se to neprojevilo
"Muži v Kuřimi zapadly mezi pražce cigarety. Když si pro ně šel, srazil ho rychlík. Nález mrtvého člověka v kolejišti zcela zastavil dopravu." Takové zprávy se objevují poměrně často. Nehodovost se na drahách zvýšila.
Na železnici, v metru, trolejbusových i tramvajových drahách zemřelo loni 249 lidí. O 43 víc než o rok dříve. Největší vliv na počet mrtvých mají srážky vlaku s člověkem. Více než čtyři pětiny usmrcených jsou lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, kde je usmrtil přijíždějící vlak, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
"V loňském roce jsme zaznamenali o téměř 30 procent více střetů vlaků s osobou, než v roce předcházejícím. Dlouhodobě má vliv na navyšující se počet mimořádných událostí i počet nedovolených jízd."
Dál také roste počet případů, kdy vlak jel i přes znamení zakazující jízdu. V porovnání s předchozím rokem ale nebyly tyto události tak tragické. Zatímco v roce 2021 zemřeli při těchto událostech čtyři lidé a dalších 60 bylo zraněno, v roce 2022 zemřel jeden člověk (strojvedoucí, nehoda pendolina v Bohumíně) a devět osob bylo zraněno.
Dráhy masivně modernizují železniční přejezdy
Více nehod se stalo také na železničních přejezdech (166). Správa železnic přitom železniční přechody masivně modernizuje. Loni zmodernizovala 233 přejezdů, a investovala víc než 3 miliardy korun, což je podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody rekordní částka.
Posilování bezpečnosti na přejezdech je jednou z hlavních priorit, výstražné kříže jsou nahrazovány světelným zabezpečovacím zařízením a jsou instalovány závory. Na další místa se instaluje také jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS, který umí třeba zastavit protijedoucí vlaky a zabránit nehodě - doplňuje mluvčí správy železnic Nela Friebová.
"Evropský zabezpečovač, který postupně nahrazuje často zastaralé národní systémy, je nyní nainstalován na 754 kilometrech tuzemských tratí. Ve výstavbě je dalších 417 kilometrů. Po finanční stránce chceme letos do této oblasti vynaložit zhruba 2,4 miliardy korun."
Počet strojvůdců klesá
I když od února začala platit přísnější pravidla pro postihy strojvedoucích, jejich efekt je podle dat za loňský rok přesně opačný: chyb přibylo. V Česku se počet strojvůdců navíc výrazně snížil. "Počet zájemců o vydání licence strojvedoucího má v dlouhodobém horizontu klesající tendenci," řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. U zkoušek uspěje na první pokus jen sedm z deseti uchazečů.
Personální situace strojvůdců je kritická a stává se, že vlak kvůli absenci těchto zaměstnanců nevyjede, řekl v prosinci v rozhovoru s ČTK člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek. Přetížení strojvůdců spojené s častými přesčasy a nedostatkem možnosti čerpání dovolené vnímá jako jednu z příčin nehod spojených s poruchami na trakčním vedení.
Problémem jsou podle Votroubka i nedostatečné mzdy. Dodal, že podle průzkumu ministerstva je pro 66 procent strojvůdců největší problém provozu na železnici složitost a nejednoznačnost předpisů.