Městská hromadná doprava v Praze je druhá nejlepší na světě
Městská hromadná doprava v Praze je druhá nejlepší na světě! Ocenil ji tak průzkum vydavatele turistických průvodců Time Out. Prahu předstihl jenom Berlín. Na třetím místě je hromadná doprava v Tokiu.
Průzkum se uskutečnil mezi obyvateli vybraných měst. A plných 96 procent Pražanů hodnotilo místní hromadnou dopravu pozitivně. V Berlíně to bylo o procento víc. Do žebříčku nejlepší desítky se probojovala jen evropská a asijská města.
Spolehlivost, cena, čistota
A co lidé na dopravě v Praze nejvíc ocenili? Že spoje jezdí na čas, doprava je pohodlná a jízdné za solidní cenu. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) se navíc neustále snaží o inovace, naposledy se třeba změnily hlasy, které hlásí zastávky. Do provozu se dostala i tramvaj s trikolorou.
V rozhovoru pro Radio Prague International ocenil pražskou dopravu irský cestovatel Mark Baker.
"Myslím, že Praha má opravdu fantastický systém veřejné dopravy. Je velmi komplexní a můžete se na něj víceméně spolehnout. Když někam odcházíte nebo se vracíte domů, můžete vždy předpokládat, že tramvaj nebo autobus přijedou v čase, kdy je na nich napsáno, že přijedou."
Není to poprvé, co je Praha vysoce hodnocená za svůj dopravní systém. Ve zprávě časopisu Expat Insider z roku 2022 se také objevila jako druhé nejlepší město na světě, pokud jde o dopravní možnosti. Mezi uživateli nejlépe hodnocené vlastnosti patřila spolehlivost, cena, příjemná atmosféra a čistota zařízení.
Nedostatek? Přímé spojení na letiště
Mark Baker poprvé přijel do Prahy v 80. letech. Jak se systém dopravy za ta léta změnil?
"Samozřejmě, že přibylo mnohem více novějších vozů tramvají, i když na linkách stále jezdí směs starších vozů. Takže když mi lidé říkají, abych šel do Muzea tramvají, vždycky si říkám: Někdy vlastně jezdíš v muzeu tramvají a ani o tom nevíš. Ano, tramvaje se hodně zmodernizovaly a myslím, že to je asi věc, které si na nich lidé nejvíc všimnou. Myslím, že tramvaje jsou součástí pražské veřejné identity více než metro nebo autobusy. Takže jízda tramvají je neodmyslitelnou součástí života v tomto městě."
A jaké jsou nedostatky?
"Jednoduchá odpověď by samozřejmě byla, že systému chybí přímé - nikoli autobusové - spojení na letiště. To je něco, co i lidé, kteří dělali průzkum, říkali, že Praha musí udělat, aby si udržela své postavení. A nesmí snížit kvalitu služeb. Před pár lety se snížila cena ročních jízdenek a moje první myšlenka byla: Doufám, že to není první krok k tomu, aby se systém trochu zhoršil".
V centru pozornosti v průzkumu časopisu Time Out bylo také metro. "Ještě lepší je metro, jehož tři snadno použitelné linky pokrývají téměř všechny části města," píše se v článku v Time Out. Mark Baker s tím nesouhlasí. Má radši tramvaje.
"Metro je velmi přeplněné a myslím, že spousta lidí raději cestuje po povrchu - alespoň já ano. Jezdím metrem, když musím přejet město, ale na krátké vzdálenosti jím nejezdím, nikdy".
Časopis Time Out oceňuje úsilí města o zlepšování systému veřejné dopravy. Výsledkem je, že každý, kdo využívá síť tramvají, autobusů a vlaků metra, si může vychutnat bohaté dědictví a živou atmosféru Prahy.
Související
-
Pražské památky s příběhem
Pražské Jezulátko, Vyšehrad, Židovské město – patří k nejnavštěvovanějším památkám v Praze.