Před 30 lety měla premiéru Škoda Felicia. První auto, které vzniklo pod taktovkou Volkswagenu
Když v březnu 1991 došlo ke spojení Škody s německým koncernem Volkswagen, znamenalo to pro mladoboleslavskou automobilku rychlou modernizaci. Symbolem přerodu značky v moderní závod se stala Felicia - první auto, které mladoboleslavští technici konstruovali ve spolupráci s německými kolegy. Premiéru měla před 30 lety - v říjnu 1994.
Jméno Felicia bylo připomínkou stejnojmenného sportovního otevřeného modelu vyráběného v 60. letech 20. století - dodnes nejslavnějšího českého kabrioletu. Zároveň odkazovalo na latinský výraz felicitas znamenající blaho, pocit štěstí. Nová Felicia sice konstrukčně vycházela z Favoritu, ale díky využití zcela nových dílů se od základu změnila.
Měla nejen výkonnější motory, ale i estetické změny odpovídaly 90. létům – místo typických hranatých tvarů osmdesátých let zvítězily oblé linie. Jako první škodovka nabídla také protiblokovací brzdový systém ABS, airbagy, klimatizaci, posilovač řízení i výškově nastavitelná přední sedadla. Co do komfortu, kvality i bezpečnosti se tak mohla Felicia rovnat tehdejší západoevropské konkurenci.
Sériová výroba Felicie začala v Mladé Boleslavi 17. října, představení auta proběhlo 26. října na Karlově mostě v Praze, kde bylo dokonce pokřtěno vodou z Vltavy. Premiéru nové škodovky si nenechal ujít ani tehdejší prezident Václav Havel. „Je to takové hezké rodinné autíčko,“ prohlásil po zkušební jízdě.
„Felda“ se stala záhy jedním z nejprodávanějších vozů doma i v zahraničí, byla také častou složkou vozových parků různých firem a institucí. A ještě dodnes je na silnicích poměrně často k vidění.
Do roku 2001, kdy se výroba Felicie definitivně uzavřela, se vyrobilo přes 1,4 milionu vozidel. Více než 900 tisíc kusů hatchbacků, další byly verze kombi či užitkový model Pickup a velmi speciální verzí se stal automobil pro volný čas Fun. Těch se ale smontovalo jen několik tisíc kusů.
V roce 2023 vydala Škoda dokonce videoklip jako poctu Felicii.