Z Gottwaldovy Vyšehrad

Vyšehrad na lince C je jednou z nejstarších a nejneobvyklejších stanic pražského metra, a to jak z hlediska jejího uspořádání, tak i estetiky.

Na prohlídku stanice, která se nachází poblíž neofunkcionalistického Kongresového centra (někdejšího komunistického Paláce kultury) a národní kulturní památky Vyšehrad, se vydáváme s architektkou pražského metra Annou Švarc.

Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Čím je stanice metra Vyšehrad výjimečná?

Anna Švarc | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Vyšehrad je podle mě jedna z nejzajímavějších stanic pražského metra. Přestože se nachází v kompaktním městě, je povrchová a nabízí exkluzivní panoramatické výhledy do okolí. Pracuje s prosvětlením, provzdušněním a denním světlem. Jedinečná je i v tom, že ji vidíme jako celek. Ted nejen stanici jako takovou, tedy to místo, kde nastupujeme nebo vystupujeme, ale vidíme i její napojení na monumentální Nuselský tunel, který je z hlediska panoramatu Prahy téměř ikonický. Také je zde dobře vidět, jak architekti pracovali s terénem. Není příliš impozantní sama o sobě, ale vpíjí se do terénu svahu, který doplňuje řadou teras, pobytových míst a zelených ploch. Práce s krajinou je tady skutečně pozoruhodná.

Nuselský most | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Dá se říci, že stanice Vyšehrad je zároveň podzemní, pozemní i nadzemní?

Ano, trať metra je uvnitř tubusu mostu, který se klene nad Nuselským údolím ve výšce zhruba čtyřiceti metrů. Pak vedou koleje po zemi a nakonec se dostanou pod zem do tunelu, který už nevidíme.

Byl Nuselský most od počátku navržený pro provoz metra?

Metro mezi stanicemi Vyšehrad a I.P.Pavlova projíždí tubusem Nuselského mostu | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Nuselský most byl původně projektovaný pro tramvajovou dopravu. Tramvaje měly projíždět spodní částí mostovky. Už v průběhu prací se však změnilo zadání stavby a tramvajovou trať nahradilo metro, které mělo naprosto jiné váhové nároky. Projekt proto musel být odpovídajícím způsobem přepracován, aby umožnil průjezd těžkých sovětských souprav.

Technické parametry Nuselského mostu | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International
Stanice Vyšehrad se původně jmenovala po prvním komunistickém prezidentovi Československa Klementu Gottwaldovi | Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Vyšehrad je jednou z nejstarších stanic pražského metra. Spolu s několika dalšími stanicemi linky C byla slavnostně otevřena 9. května 1974, tedy v den, kdy se slavilo vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem. Tehdy se ale stanice jmenovala jinak…

Jmenovala se Gottwaldova,  po prvním komunistickém prezidentovi Československa Klementu Gottwaldovi. Stavba první část linky C byla úzce spjata s tehdejší politickou agendou a měla komunikovat politické ideály režimu. Volba názvu tedy hrála velkou roli, a to u všech stanic metra.

V roce 1990, po pádu komunistického režimu, byla stanice přejmenována na Vyšehrad. Můžeme připomenout historický význam tohoto místa?

Sousoší knížete Přemysla a kněžny Libuše na Vyšehradě | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Vyšehrad je jednou z nejstarších pevností v Praze a okolí, je to místo spjaté se založením českého státu. V 11. století, za vlády knížete Vratislava II, se stal sídlem českých panovníků. Funkce Vyšehradu se od jeho založení několikrát změnila, nicméně místo mělo a stále má významnou církevní roli. Teprve za vlády Karla IV. se pevnost stala součástí města Prahy. Dnes je Vyšehrad především kulturní institucí a myslím, že se za posledních pár let podařilo toto místo oživit. Pracujeme také na plánech rekonstrukce bezprostředního okolí stanice metra.

Je něco, co by cestující neměli ve stanici nebo jejím okolí přehlédnout?

Opěrná zeď pod terasou Kongresového centra je dílem Stanislava Kolíbala | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

V rámci výstavby stanice Vyšehrad vniklo monumentální dílo, jehož autorem je renomovaný výtvarník Stanislav Kolíbal. Jedná se o opěrnou zeď pod terasou Kongresového centra. Její abstraktní krystalické formy mají evokovat téma rodiny. Původně měl Stanislav Kolíbal vytvořit sochu zobrazující rodinu, nicméně přišel s modernějším a působivějším pojetím tématu – vytvořil tuto originální stěnu a spojil tak výtvarné umění s architekturou a konečný výsledek je ohromující.

Kongresové centrum | Foto: Paul-Henri Perrain,  Radio Prague International

Věděli jste, že…

Po sametové revoluci v roce 1989 odhlasovala Rada hlavního města Prahy změnu ideologických názvů dvanácti stanic metra. Leninova, Gottwaldova, Moskevská, Kosmonautů, Mládežnická a Družby, abychom jmenovali alespoň některé, byly přejmenovány na Dejvická, Vyšehrad, Anděl, Pankrác, Háje a Opatov, podle místních geografických názvů. Zajímavostí je, že stanici I. P. Pavlova, které Pražané neřeknou jinak než „Ípák“ nebo „Pavlák“, zůstal původní název. Nepochybně proto, že se I. P. Pavlov, významný ruský vědec a nositel Nobelovy ceny za fyziologii a medicínu, od sovětského totalitního režimu distancoval.

15
50.0628714141
14.4305302409
default
50.0628714141
14.4305302409
Autor: Paul-Henri Perrain
klíčová slova:
spustit audio

Související

  • 50 let pražského metra

    Pražské metro slaví 50 let! Objevte skryté poklady i umělecká díla, která pražská podzemní dráha skrývá.

  • Hlavní město Praha

    Hlavní město. Sem se sbíhají všechny cesty, sem míří milióny návštěvníků ze celého světa. Město bohaté historie, nádherné architektury a skvělého kulturního života.