Knoflíky z Jablonce a Jizerských hor. Muzeum skla a bižuterie vystavuje část unikátní sbírky

Ukázka sběratelských exkluzivit, Jalgo, Jablonec nad Nisou, po r. 2000, Sbírka MSB

Tisíce knoflíků různých tvarů, velikostí, materiálů, barev i stáří. Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou má největší sbírku knoflíků na světě a jejich výběr nyní představuje na výstavě. Zaměřuje se na oblast Jablonecka a Jizerských hor, kde se knoflíky staly nedílnou součástí místního života a průmyslu. K vidění jsou skleněné knoflíky, raritní exponáty, ale i plastové z doby normalizace.

Knoflíky patří k jabloneckému regionu už téměř 300 let. Původně se vyráběly ručně pomocí mačkání skla. Jejich výroba včetně přidružených odvětví zaměstnávala na Jablonecku a v okolních vesnicích Jizerských hor od konce 18. století tisíce domácností. Skleněné knoflíky také patřily k nejpopulárnějším vývozním artiklům regionu. Téměř většina produkce byla určena pro evropské zahraniční trhy, ale i pro zámoří. Jablonecký artikl nechyběl ani na první světové výstavě, která se konala v roce 1851 v Londýně.

Sarah Bernhardt v roli Orlíka,  Wilhelm Klaar,  Jablonec nad Nisou,  1900,  Sbírka MSB | Foto: Aleš Kosina,  Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

Depozitáře Muzea skla a bižuterie ukrývají přes pět a půl milionu knoflíků nejrůznějších vzorů a materiálů, ale také originální kresebné návrhy nebo chráněné průmyslové vzory. Výstava představuje významné milníky v oblasti výroby knoflíků - historii jizerskohorských podniků, jak jejich knoflíky ovlivnily svět módy a také proč se skleněné knoflíky staly předmětem zájmu sběratelů.

„Chceme knoflík ukázat jako rafinovaného chameleona, který se vždy dokázal vypořádat s masovou výrobou a různými módními trendy, což dokazují i současní producenti,“ vysvětluje kurátorka výstavy Kateřina Hrušková.

Návštěvníkům se vedle běžné produkce představují také luxusní knoflíky pro zahraniční módní domy, oblíbený dětský sortiment s motivy zvířat, ovoce a pohádkových postav nebo knoflíky určené pro politickou propagandu či státní reprezentaci. Nechybí ani současná výroba, včetně exkluzivit určených pro sběratele z celého světa.

„Rádi bychom tak trochu donutili lidi zamyslet se nad tím, co pro ně je dneska knoflík. Je to důležitý detail? Zbytný detail? Je nezbytný pro naše oblečení?“ naznačuje Hrušková.

Největší pozornost je samozřejmě věnována skleněnému knoflíku. Většina z nich má kulatý tvar. Důvodem je podle kurátorky cena.

Ukázka luxusní produkce knoflíků,  ručně porývané sklo v mosazném osazení,  Gebrüder Feix,  Albrechtice v Jizerských horách,  1900–1915. Sbírka MSB | Foto: Aleš Kosina,  Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

„Nejlevněji se zpracovává. Jakmile máte nějaký speciální tvar, tak vždy to sklo, které přebývá po vylisování, musíte zákonitě odstraňovat ručně. Nemůžete použít žádný ani poloautomatický přístroj,“ vysvětluje.

Na Jablonecku se ale vyráběly i knoflíky oválné, čtverhranné, šestiúhelné a osmiúhelné - podle toho, jaká byla dobová móda a k čemu se ten knoflík chtěl přiblížit.

„Protože když třeba knoflíky ze skla imitují kovové knoflíky, tak velmi často mají právě geometrické tvary. Ale můžeme tady vidět třeba i papouška, mašličky, které jsou velmi oblíbené, nebo různé obálky. A dokonce tady máme hlavu satira nebo brouka,“ popsala Hrušková.

Stejně jako v minulosti, i dnes většina knoflíků vyrobených ručním mačkáním, broušením i dekorováním směřuje z Jablonecka na zahraniční trhy. Nejčastěji pro sběratele do Japonska, USA, Kanady nebo třeba do Itálie.

Knoflíky jako ozdoba dámského oděvu. Gebrüder Feix,  Albrechtice v Jizerských horách,  1895–1900. Sbírka MSB | Foto: Aleš Kosina,  Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
10
50.722625732421875
15.172083854675293
default
50.722625732421875
15.172083854675293
Autor: Katarína Brezovská | Zdroj: Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
klíčové slovo:
spustit audio