Obchvat zatím dělá starosti

Další oběť si vyžádal 10. ledna nový dálniční obchvat Plzně. Při čelním střetu nákladního automobilu a osobního vozu zde zahynul jeden člověk. Nehoda se stala na 73. kilometru mezi Letkovem a Černicemi, tedy nedaleko od místa, kde koncem loňského roku…

Dálniční obchvat Plzně pronásleduje smůla. Nejprve se vedly léta bouřlivé diskuse o tom, kudy vlastně povede. Když byl loni v prosinci konečně slavnostně otevřen, všichni si úlevou oddechli, Plzeňáci, motoristé i politici. Jásot byl ale předčasný. Od úterý totiž musel být na jednom osmikilometrovém úseku dálničního obchvatu vyhlášen zákaz předjíždění. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.

Další oběť si vyžádal 10. ledna nový dálniční obchvat Plzně. Při čelním střetu nákladního automobilu a osobního vozu zde zahynul jeden člověk. Nehoda se stala na 73. kilometru mezi Letkovem a Černicemi,  tedy nedaleko od místa,  kde koncem loňského roku zahynuli při dopravní nehodě tři lidé,  foto: ČTK
Deset let trvaly přípravy a stavba 20 kilometrového obchvatu západočeské metropole. Jednalo se o poslední úsek dálnice mezi Prahou a hraničním přechodem s Německem v Rozvadově. Než byl uveden do provozu, směřovala prakticky veškerá tranzitní doprava přes Plzeň. Nelze se proto divit, že primátor města Jiří Šneberger zářil loni na podzim spokojeností.

"Obchvat byla samozřejmě stavba, kterou chtěli Plzeňáci už více než dvacet let, protože, jak se postupně stavěla dálnice z Prahy do Plzně a od Plzně směrem na německé hranice, ukazovalo se, že ten tranzit je obrovský. Když se dnes pojedete podívat do Rozvadova, uvidíte tam stát až tisíce kamiónů. Vždycky, když jedu přes tu hranici, tak si říkám, že každý z těch kamiónů musí projet přes Plzeň. Je to tedy pro nás obrovská úleva. Je to úleva pro občany, je to úleva pro komunikace, které tady ve městě strašně trpěly. Je to úleva i pro město jako takové, protože ona obrovsky zatížená dopravní cesta jako by vlastně město půlila na dvě části. Vždy tady byl navíc problém, že když se stala nějaká katastrofa, například když tady byly loni povodně, tak nebylo možné poslat auta nějakou náhradní trasou. Město bylo de facto úplně izolováno od světa."

Další oběť si vyžádal 10. ledna nový dálniční obchvat Plzně. Při čelním střetu nákladního automobilu a osobního vozu zde zahynul jeden člověk. Nehoda se stala na 73. kilometru mezi Letkovem a Černicemi,  tedy nedaleko od místa,  kde koncem loňského roku zahynuli při dopravní nehodě tři lidé,  foto: ČTK
Obchvat je tedy v provozu jeden měsíc. Má to ale háček. Ve jeho střední části je nutné dobudovat ještě jeden tunel. Ten má být hotov za dva roky. Do té doby musí auta používat na úseku asi tří kilometrů klasickou, i když poměrně širokou silnici. Je zde ale ještě osmikilometrový úsek, kde je až do konce letošního roku svedena doprava z dálnice do dvou pruhů na polovině autostrády. A právě na tomto úseku došlo už k několika tragickým dopravním nehodám, které si do dneška vyžádaly čtyři lidské životy. Po první nehodě začal plzeňský magistrát požadovat po ministerstvu dopravy zavedení přísných bezpečnostních opatření. Značky upozorňující na provoz v obou směrech se ale ukázaly jako neúčinné. Nakonec ministerstvo souhlasilo s tím, že od úterý 13. ledna bude na nebezpečném úseku zákaz předjíždění. Ministr Milan Šimonovský si jen trochu povzdechl.

V osmikilometrové části nového dálničního obchvatu Plzně od Ejpovic do Útušic,  kde se nyní dočasně jezdí jen po polovině dálnice a auta se zde v protisměru míjejí,  instalovali 9. prosince dělníci nové dopravní značky. Ty zdůrazňují obousměrnost úseku,  foto: ČTK
"To, co nyní děláme, bude všechny slušné řidiče obtěžovat. Ale asi to opatření bude potřebné."

Mnoho řidičů, však uvádí, že úsek svádí řidiče k pocitu, že jsou na dálnici, a prosazují, aby kromě zákazu předjíždění byly oba jízdní pruhy odděleny zábranami. Stejného názoru je i náměstek plzeňského primátora Miroslav Kalous.

"Já si skutečně myslím, že by se ta silnice měla fyzicky rozdělit vodícími deskami. Současný stav může opravdu u někoho evokovat pocit, že je stále na dálnici."

Zákaz předjíždění ale s sebou nese jedno možné riziko. Na obchvatu se začnou tvořit dlouhé kolony vozidel. A mnohé řidiče, ať už osobních či nákladních automobilů, by tato představa mohla opět vrátit k průjezdu centrem Plzně.