Odcházení se zřejmě bude hrát poprvé ve Vinohradském divadle
Václav Havel dramatik se vrací komedií Odcházení. Které divadlo dlouho očekávanou hru uvede? Bude to někdejší Havlova domovská scéna Divadlo na Zábradlí? Nebo Národní divadlo v Praze? Nebo Divadlo na Vinohradech, kde hraje Havlova manželka Dagmar? Všechna se v úvahách už objevila a situace momentálně není zcela přehledná, zvlášť když mnozí zainteresovaní diplomaticky mlčí. Jak ale napovídá příspěvek Viléma Faltýnka, jednání zřejmě směřují ke zdárnému konci. Kam tedy zamíříme na světovou premiéru hry Odcházení?
O uvedení hry projevilo kromě zmíněných divadel zájem také královéhradecké Klicperovo divadlo, brněnské Divadlo Husa na provázku a také řada divadel ze zahraničí včetně Slovenského národního divadla. O britskou premiéru mají zájem dvě scény včetně Royal Shakespeare Company ve Stratfordu. V USA, kde hra za Havlova pobytu vznikala, se o ni ucházejí tři scény.
Z českých divadel jako první vypadlo ze hry Divadlo na Zábradlí. Mj. i proto, že konečná verze hry nakonec patří na větší jeviště než jakým disponuje Zábradlí.
Jako druhé se v úvahách objevilo pražské Národní, jak ale říká ředitelka Aura-Pontu, agentury, která Havla zastupuje, Jitka Sloupová, jednání s vedením činohry Národního divadla nebylo úspěšné:
"Oni nebyli připraveni vyjít vstříc podmínce našeho klienta, aby jednu z těch rolí, není to hlavní role, nicméně je poměrně důležitá, hrála jeho žena. On si představoval, že by se na jeviště vrátil tak trochu v její společnosti. Museli jsme tedy tato jednání v uplynulém týdnu ukončit."
Mezi požadavky Václava Havla je, aby hru režíroval David Radok, syn slavného Alfréda Radoka, jemuž v 60. letech dělal Havel asistenta. Dál má konkrétní požadavky k obsazení, mj. aby hlavní postava kancléře Riegra byla svěřena Janu Třískovi. Všechny podmínky je ochotna splnit jiná pražská velká scéna, Divadlo na Vinohradech.
"Tato jednání teprve byla zahájena, nicméně myslím, že jelikož je divadlo připraveno vyjít vstříc všem podmínkám, povedou ke zdárnému konci."říká Jitka Sloupová z agentury Aura-Pont. Postava kancléřovy přítelkyně není hlavní postav, ale přesto je podle Sloupové velmi významná.
"Ta postava se jmenuje Irena a posle seznamu postav je to dlouholetá přítelkyně pana kancléře. Hra má bv podstatě jen jednu hlavní postavu a to je kancléř Rieger, ostatní jsou tak trošku jeho přihrávači, členové jeho dvora, když už pan prezident sám přiznal, že je inspirován Shakespearovýmn Králem Learem. Je tam záměrně udržováno politické bezčasí. je to sice ze současnosti, jsou tam současné rekvizity, například mobily, ale zároveň mezi kotivy najdeme i velmi anachronické."
Hru četl také dramaturg a režisér Martin Porubjak, který titul navrhl k uvedení Slovenskému národnímu divadlu. To se zatím nevyjádřilo.
"S autorem jsme se potkali v Praze před nějakými čtrnácti dny, dlouho a podrobně jsme o tom mluvili. Mně se ta hra mimořádně líbí, myslím, že navazuje už na jeho první hry, je vtipná, vzácně sebeironická a podobně jako jeho první hry i reflektuje v groteskním obraze konkrétní situaci v této zemi,"říká Porubjak.
"Byl bych samozřejmě raději, kdyby se veřejnost a kritikové obírali mou hrou a její inscenací, analyzovali je a zkoumali jejich smysl, a ne nějakými polozprávami či polospekulacemi či popleteninami ze zákulisí její přípravy,"řekl v rozhovoru pro Lidové noviny Václav Havel. Tento mediální zájem ale vychází jednak z osoby Václava Havla, z charakteru jeho divadelní tvorby, z historičnosti okamžiku, kdy se vrací na jeviště i z toho, že místo provedení přece jen předurčuje i zmíněný způsob a kvalitu nastudování hry.