Ondřej Neff o Ludvíku Součkovi a Tušení podrazu
Spisovatel Ludvík Souček je spojen se žánrem české spekulativní literatury dannikänovského typu: Mezi desítkami jeho knih vyniká neuzavřená záhadologická trilogie Tušení stínu a Tušení souvislosti se ztraceným závěrem Tušení světla. Psal ale i dobrodružné knihy a sci-fi, věnoval se popularizační literatuře o fotografii. Zemřel v roce 1978. Spisovatel Ondřej Neff na Součka v příspěvku, který uvádíme v repríze, vzpomíná jako na svůj literární vzor i inspiraci. Slovo má Vilém Faltýnek.
V čem je podstata té spekulativní literatury? Je to v tom, že se známá fakta dotvářejí co nejzajímavějším způsobem tak, aby to s těmi fakty nekolidovalo?
"No víte, já si myslím, že Souček je hodně definován tou dobou, ve které začal ty věci psát. To v podstatě byla 60. léta, kdy vrcholil obdiv k technologiím, to byla doba dobýváním Měsíce, stavěly se první superpočítače, vznikla nadzvuková letadla, byla to doba obrovského techniského opitmismu, a zřejmě v té době začali lidé mít i určitý ostych před technikou a rádi se utíkali k příšeří té záhady. A Souček tomu vyšel velmi naproti. On byl hodně skeptický a strašně rád byl ve sporu s lidmi, rád se hádal. A vždycky vyhrál, protože on měl geniální paměť, on vás utloukl fakty a pokud ta fakta nebyla, tak si je vymyslel. Tak si myslím, že z takového vzdoru vůči technooptimismu těch 60. let psal i ty své záhadologické věci. A navíc s tím měl úspěch, on vynikl jako autor hodně záhadologických prací publicistických i beletristických, no a potom, když psal taková ta svoje Tušení, z nichž vyšly dva díly a ten třetí se ztratil po jeho smrti, tak vzhledem k tomu, že v té době tady žádná taková kniha nebyla k dispozici, bylo obecenstvo úplně pološílené a mělo to obrovský úspěch."
Jak to bylo s tím Tušením světla? vy, jak jste mi prozradil, se Ludvíkem Součkem zabýváte víc, píšete o něm román. Máte nějaké povědomí o té události...
"No určitě. To je událost velmi prostá. On skutečně napsal třetí díl těch svých Tušení, bylo to Tušení stínu, Tušení souvislostí a třetí mělo být Tušení světla..."
A skutečně ho napsal?
Dneska najdete na webu za hodinu senzačních odhalení stokrát víc, než on mohl mít vůbec v těch svých knížkách. Víte, tehdy tehdy jsme žili v naprosté kulturní izolaci, takže stačilo vyjet za hranice - což on mohl - a koupit si tam v nejbližším knihkupectví pět šest příruček takových těch Moskowitzů a dalších lidí, kteří se tím zabývají, no a opsat to a měl jste prostě úspěch v Česku zaručený. A takhle nějakým způsobem vznikaly ty jeho práce. Jiná věc je, že on je dokázal... že to nebyla čistá kompilace, nebo už vůbec ne plagiát, ale že on tomu dokázal vdechnout takový nesmírné hravý, vtipný duch. Součkovy knihy právě dodnes vynikají určitou nadsázkou, nebo "šťávou", jak se říká v odborných literárních kruzích..."
Píšete román o Ludvíku Součkovi. Jaký to bude žánr?
"Já jsem autor sci-fi a pokládám se do jisté míry za jeho žáka, takže dokončuju román, který je parafrází určitých jeho směřování a ten román se bude jmenovat Tušení podrazu. Čili ten motiv ukradeného rukopisu Ludvíka Součka tam také hraje roli. Je to sci-fi detektivka a vlastně se tam vysvětluje, jak to bylo s tím rukopisem i jak to bylo se smrtí Ludvíka Součka. Ale jak říkám, je to sci-fi román, je to nadsázka, rozhodně nechci v někom vyvolat dojem, že píši literaturu faktu a že odhalím, jak to všechno bylo ve skutečnosti. Stoprocentně to nebylo ve skutečnosti tak, jak píšu ve svém Tušení podrazu."
Kniha Ondřeje Neffa Tušení podrazu po natočení tohoto rozhovoru s Vilémem Faltýnkem - uvedli jsme ho v repríze - už vyšla. Vydalo ji nakladatelství Albatros.